سرخط خبرهاسیاسی

مذاکرات مصر و اروپا درباره تثبیت آتش بس در غزه و از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل

وزارت امور خارجه مصر تأکید کرد که قاهره با جدیت در حال تلاش برای تثبیت آتش‌بس در نوار غزه و آغاز عملیات بازسازی این منطقه است.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه مصر تأکید کرد که قاهره با جدیت در حال تلاش برای تثبیت آتش‌بس در نوار غزه و آغاز عملیات بازسازی این منطقه است.

«سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر، در دیدار با «سون کوبمانس»، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه، در قاهره بر اهمیت شکل‌گیری اراده واقعی و فضای مناسب برای احیای روند مذاکرات جهت برپایی کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

نماینده اروپا در این دیدار تلاش‌های مصر در حمایت از روند صلح را شایسته قدردانی دانست و تأکید کرد که مذاکرات و مشورت‌ها با قاهره برای حمایت از روند کنونی و فعال شدن دوباره کمیته چهارجانبه ادامه خواهد یافت.

کمیته چهارجانبه برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل شامل امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، و سازمان ملل می‌شود که در سال 2002 شکل گرفت و در ماه مارس گذشته اولین نشست خود در زمان ریاست جمهوری «جو بایدن» را برگزار کرد.

پیش از این منابع سیاسی در رام الله خبر دادند که مصر و اردن با حمایت امریکا و کشورهای عربی در حال تلاش برای راه اندازی کارزاری جهت آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان فلسطین و اسرائیل هستند.

به گفته این منابع این تلاش ها از پیش از ریاست جمهوری بایدن آغاز شده اما با تحولات اخیر و ابراز تمایل دولت امریکا به حل فراگیر مناقشه فلسطین و اسرائیل بر پایه راه حل دو کشوری بر سرعت آن افزوده شده است.

این منابع گفته اند که تماس های گسترده ای میان قاهره و رام الله و امان جریان دارد تا روند سیاسی تازه ای آغاز شود و در این زمینه با امریکا هماهنگی های لازم انجام شده است.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز گذشته در دیدار «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن، بر ضرورت آغاز فوری روند سیاسی تأکید کرد.

او گفت که سران فلسطین آماده آغاز فوری روند سیاسی زیر نظر کمیته چهارجانبه بین المللی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و تحقق حقوق ملت فلسطین در کشور مستقل با پایتختی قدس شرقی هستند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا