سرخط خبرهاسیاسی

رئیس دفتر روحانی: اقدام امریکا در مسدود کردن رسانه‌ها خلاف حقوق بشر و محدود کردن آزادی بیان است/ تمام تحریم‌های دوران ترامپ برداشته می‌شود

رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران اظهار داشت اقدام امریکا در مسدود کردن سایت‌ها و شبکه‌های خبری خلاف حقوق بشر و محدود کردن آزادی بیان است.

میدل ایست نیوز: «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران اظهار داشت: اقدام امریکا در مسدود کردن سایت‌ها و شبکه‌های خبری خلاف حقوق بشر و محدود کردن آزادی بیان است.

واعظی در پاسخ به این سوال که هدف از اقدام وزارت دادگستری آمریکا در بستن سایت‌های شبکه خبری العالم، پرس تی وی، شبکه کوثر چیست؟ گفت: به نظر من این اقدام آمریکا اقدام خلاف حقوق بشر و محدود کردن آزادی بیان است. درست همان موضوعی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها به آن افتخار می‌کنند که ما مبلّغ آزادی بیان هستیم و حقوق بشر را رعایت می‌کنیم. اینها همواره برخورد دوگانه دارند یعنی آن موضوعی که مربوط به خودشان و دوستانشان می‌شود را رعایت می‌کنند اما آنچه مربوط به سایر کشورها و کشورهای اسلامی می‌شود برخورد تبعیض‌آمیز دوگانه دارند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران عنوان کرد: بر همین اساس آنچه اتفاق افتاده از نظر ما کار غیراخلاقی و غیر قانونی است ما هم در مجامع بین‌الملل قطعا تلاش می‌کنیم با این اقدام آنها برخورد کنیم همانطور که سفیر ما در سازمان ملل عکس‌العمل خیلی خوبی در نیویورک داشتند. از نظر دولت ایران این اقدام کاملاً محکوم است و ما هم قطعاً دنبال می‌کنیم و در ارتباط با آنچه مربوط به ماست عمل متقابل انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به گزارش وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به رئیس جمهور منتخب، آیا ایشان نظری در این رابطه داشته‌اند؟ تصریح کرد: مذاکرات خیلی پیشرفت کرده است. بر اساس گزارشی که من دریافت کرده‌ام تقریبا درباره تمام مسائل اقتصادی، بانک، نفت، پتروشیمی، فولاد، بیمه، کشتیرانی و هواپیما، توافق شده است. در حقیقت هزار و 40 و خرده‌ای تحریم که دوران ترامپ وضع شده بود تمام اینها برداشته می‌شود. درباره برخی از تحریم‌هایی که راجع به افراد و دستگاه‌هایی که مربوط به مثلا بیت مقام معظم رهبری است، روی آنها هم توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود، ولی در ارتباط تحریم‌هایی که از گذشته وجود داشت، چون اساس مذاکره ما در ارتباط با مساله هسته‌ای بود. تمام تحریم‌های در ارتباط با هسته‌ای در سال 94 برداشته شد.

واعظی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده اجازه نداشت در ارتباط با مساله منطقه، در رابطه با مساله حقوق بشر، در رابطه با مسائل تسلیحاتی و موشکی و اینها صحبت کند، لذا تحریم‌هایی که در این ارتباط بوده، از سال 94 هم بوده، الآن هم همینطور داریم با اینها بحث می‌کنیم که مثلا از این تحریم‌هایی که قبل از سال 94 مانده و بعدا هم احتمالا اضافه شده، کدام یک به هسته‌ای و برجام مربوط می‌شود و کدام به چیزهای دیگر مربوط می‌شود. ممکن است آخر کار هم که روی همه چیز توافق شد، برخی از تحریم‌های اشخاص و برخی از نهادهایی که مربوط به هسته‌ای و برجام نباشد بماند، درمورد آنها دارند مذاکره می‌کنند. این فقط راجع به برجام نیست، رئیس جمهوری روز یکشنبه در دولت به همه وزرا دستور دادند که هر تصمیمی که بخواهیم از امروز بگیریم و پیامد این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند، حتما باید مشورت کنیم.

منبع
تسنیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا