سرخط خبرهاسیاسی

گروه‌های مقاومت فلسطین پیش از تشدید تنش در غزه به طرف‌های میانجی مهلت دادند

منابع آگاه فلسطینی تاکید کردند گروه‌های مقاومت توافق کردند تا به «طرف‌های میانجی» پیش از تشدید تنش در نواز غره مهلت داده شود.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه فلسطینی تاکید کردند گروه‌های مقاومت که در دفتر «یحیی السنوار»، مسئول حماس در نوار غزه دور هم جمع شدند تا به دعوت وی درباره تحولات سیاسی و بحران انسانی فزاینده در غزه گفت‌وگو کنند، در این نشست توافق کردند تا به «طرف‌های میانجی» پیش از تشدید تنش، «مهلت» داده شود.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: طرف‌های میانجی پیش از این برای گفت‌وگو با اسرائیلی‌ها درخواست مهلت و زمان بیشتری کرده بودند تا بر سر پایان دادن به محاصره نوار غزه تفاهم صورت گیرد آن هم با این توجیه که دولت جدید در اسرائیل «هنوز کاملا بر امور مسلط نشده و نیاز به زمان دارد.» اما گروه‌های فلسطینی خطاب به طرف‌های میانجی تاکید کردند که این مهلت زیاد به طول نخواهد انجامید.

السنوار دوشنبه گذشته پس از دیدار با نماینده سازمان ملل تصریح کرده بود: علیرغم عمق گفت‌وگوها اما هیچ نشانه‌ وجود ندارد که نشان دهد بحران انسانی در نوار غزه در حال حل شدن است و اسرائیل تلاش می‌کند تا مردم فلسطین را در موضوع کاستن فشارها بر ساکنان نوار غزه مورد باج‌خواهی قرار دهد.

مسئول حماس در نوار غزه تاکید کرد: ما رسما به نماینده سازمان اعلام کردیم که حماس به زودی نشستی با دیگر گروه‌های فلسطینی ترتیب خواهد داد تا درباره راه‌های اعمال فشار بر اسرائیل از رهگذر مقاومت مردمی برای الزام تل‌آویو به اعتراف و به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین گفت‌وگو کنند.

سخنان السنوار درخصوص بازگشت «مقاومت مردمی» بدون استفاده از عبارت «مسلحانه» به این معناست که گروه‌های فلسطینی از دیگر گزینه‌ها نظیر تجمعات و تظاهرات در مرزها، پرتاب بالن‌های آتش‌زا و درگیری‌های شبانه در مرزهای اسرائیل استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که به نماینده سازمان ملل اطلاع دادیم که ما تداوم بحران انسانی در نوار غزه را نخواهیم پذیرفت.

اسرائیل تاکنون با وارد کردن سوخت‌های اهدایی قطر به نیروگاه تولید برق و کمک‌های ماهانه 10 میلیون دلاری دوحه به ساکنان نیازمند نوار غزه مخالفت کرده است.

در همین رابطه، «ماهر مزهر»، از رهبران جبهه مردمی آزادسازی فلسطین به العربی الجدید تصریح کرد: میانجیگران مصری نقشه راهی ارائه کرده‌اند که با رفع محاصره نوار غزه و آغاز روند بازسازی تصریح دارد که اسرائیل شروطی برای آن مطرح کرده است.

مزهر گفت: اجماع ملی برای پایان دادن به محاصره ظالمانه نوار غزه وجود دارد، آنچه که اسرائیل طی 11 روز قتل، تخریب و حملات علیه ملت فلسطین نتوانست انجام دهد، اکنون نیز نمی‌تواند با تحت فشار گذاشتن گروه‌های فلسطینی انجام دهد.

وی تاکید کرد: همه گروه‌های فلسطینی مخالفت ربط دادن پرونده‌ها به یکدیگر هستند، بازسازی پرونده‌ای کاملا جدا از پرونده سربازان اسرائیلی اسیر نزد گروه‌های مقاومت است.

مزهر در پایان نسبت به انفجار و از کنترل خارج شدن وضعیت در صورتی که تحرکی برای متوقف‌سازی باج‌خواهی‌های اسرائیل و تجاوزات به اراضی فلسطینی صورت نگیرد، هشدار داد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا