خبر اولسیاسی

الزبیدی: قدرت گرفتن طالبان گشودن جبهه جنگ جدید علیه ایران است/ تحویل دادن شهرها توسط امریکایی‌ها به طالبان

وزیر کشور اسبق عراق گفت که شکست بزرگ تروریسم در عراق و سوریه، باعث شده که حامیان آن سراغ نسل اول تروریست‌ها بروند.

میدل ایست نیوز: «باقر جبر الزبیدی»، وزیر کشور اسبق عراق، در تحلیلی سقوط پیاپی شهرهای افغانستان به دست طالبان را ایجاد جبهه جنگی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

او در این نوشته که در صفحه فیسبوک رسمی خود منتشر کرد تأکید کرد که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای اعلام رسمی بازگشت طالبان و القاعده به صحنه جهانی است.

الزبیدی افزود که شکست بزرگ تروریسم در عراق و سوریه، باعث شده که حامیان آن سراغ نسل اول تروریست‌ها که همچنان در آفریقا و نقاطی از آسیا نفوذ دارند و زادگاه اصلی آنها بروند.

وی تأکید کرد که نیروهای افغان توانایی آن را ندارند که جای خالی نیروهای خارجی در افغانستان پر کنند و بسیاری از آنها بدون هر گونه درگیری دربرابر طالبان تسلیم شده و سلاح خود را تحویل داده‌اند.

به نظر الزبیدی سقوط ولایت فاریاب در نزدیکی مرز ایران و افغانستان به معنای گشودن جبهه جنگ تازه‌ای با جمهوری اسلامی است و افزود که آنچه شاهدیم در عمل نه سقوط شهرها به دست طالبان که تحویل دادن شهرها توسط امریکایی‌ها به طالبان است.

او افزود که این بار اخوان المسلمین جای آنچه «مجاهدان عرب» خوانده می‌شود را در افغانستان خواهد گرفت به‌خصوص که در برخی کشورهای عرب مانند اردن که اخوان المسلمین نفوذ دارد، وضعیت اقتصادی و سیاسی دچار مشکلاتی است که برخی گروه‌ها را به فعالیت مخفیانه می‌کشد.

الزبیدی افزود که هرگونه نابه‌سامانی امنیتی در اردن بر کشورهای همسایه آن به خصوص عراق و سوریه تأثیر خواهد نهاد زیرا امنیت مرزهای این کشورها تا حد زیادی به دست طرف‌های خارجی است.

 

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا