خبر اولسیاسی

الشرق الاوسط: الکاظمی بعد از تشکیل دولت رئیسی به تهران سفر می کند

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه خبر داد که نخست‌وزیر عراق حدود یک ماه و نیم دیگر به تهران سفر می‌کند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه خبر داد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق حدود یک ماه و نیم دیگر به تهران سفر می‌کند.

یک منبع بلندپایه دولتی در عراق به این نشریه گفته که سفر الکاظمی حدود 45 روز دیگر و به محض تشکیل دولت جدید به ریاست ابراهیم رئیسی در ایران خواهد بود.

نخست وزیر عراق پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران، در تماسی تلفنی انتخاب وی را تبریک گفت. در این تماس تلفنی، رئیسی از الکاظمی برای سفر به تهران رسماً دعوت کرد.

این منبع گفته که الکاظمی «پیام‌های تازه‌ای از ایران دریافت کرده» که موجب تغییر معادله نزاع‌های گروه‌های مسلح با وی در عراق خواهد شد.

به گفته این منبع، دولت عراق به این جمع‌بندی رسیده که با بر سر کار آمدن رئیسی، معادله قدرت در ایران تغییر کرده و هماهنگی با ایران در مسئله گروه‌های مسلح آسان‌تر شده است.

این منبع دولتی به این نشریه گفته که الکاظمی سیاست خود را درباره برقراری بهترین روابط با ایران در عین مخالفت با اقداماتی که به این روابط و به حاکمیت عراق آسیب بزنند، ادامه می‌دهد.

این نشریه همچنین به نقل از یک منبع بلندپایه در یکی از گروه‌های مسلح عراق خبر داده که مقامات بلندپایه ایرانی به الکاظمی تضمین داده‌اند که اجازه تکرار حادثه حضور گروه‌های مسلح در منطقه خضراء بغداد را نخواهند داد.

در ماه گذشته، پس از بازداشت یک فرمانده بلندپایه الحشد الشعبی پس از صدور حکم قضائی علیه وی، شماری از گروه‌ها به صورت مسلح در منطقه خضراء حضور یافتند و قدرت‌نمایی کردند.

این اقدام با واکنش بسیاری از نیروهای سیاسی عراق مواجه شد و ازجمله «هادی العامری» از بلندپایه ترین مقامات حشد از آن به‌شدت انتقاد کرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا