اقتصادیسرخط خبرها

بغداد و آنکارا به زودی درباره مسائل آبی به توافق می رسند

وزارت منابع آبی عراق خبر داد که مذاکرات هیئتی از این وزارتخانه با طرف ترکیه‌ای درباره اختلافات آبی دو کشور امروز به سرانجام می‌رسد.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آبی عراق خبر داد که مذاکرات هیئتی از این وزارتخانه با طرف ترکیه‌ای درباره اختلافات آبی دو کشور امروز به سرانجام می‌رسد.

«علی راضی»، سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی عراق، تأکید کرد که هیئت کارشناسان این وزارتخانه مذاکرات خود با ترکیه را از 21 ژوئن آغاز کرده‌اند و به احتمال قوی این مذاکرات امروز به سرانجام می‌رسد.

او در گفت‌وگو با نشریه رسمی «الصباح» عراق گفت که مذاکرات این هیئت که در استانبول جریان دارد در سه محور انجام می‌شود که اولین آنها تأمین اضطراری آب برای برخی مناطق عراق است.

راضی افزود که موضوع مورد مذاکره دیگر بررسی پروتکل همکاری در بخش آب با ترکیه و بررسی تأسیس مرکز پژوهشی مشترک درباره منابع آبی است که پیش‌ از این به تصویب هیئت دولت عراق رسیده است.

او گفت که موضوع سوم مورد مذاکرات اجرای اصل «تقسیم ضرر» در زمان‌های خشکسالی و کم‌آبی و همکاری برای تضمین سهم ثابت برای عراق از آب‌های مشترک چه در بخش آب شرب و چه آب کشاورزی است.

عراق پیش از این تأکید کرده بود که برای تضمین تأمین آب خود مذاکراتی را با ایران و ترکیه انجام خواهد داد.

حدود 70 درصد از جمعیت عراق به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم ازطریق کشاورزی زندگی می‌کنند و تأمین منابع آبی لازم برای کشاورزی در این کشور اهمیت بسیاری دارد.

 

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا