اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

اتیوپی: پرونده سد النهضه خارج از اختیارات شورای امنیت است/مقصر شکست مذاکرات، مصر و سودان است

اتیوپی با رد پیشنهاد مصر و سودان برای ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت، این دو کشور را به نابودی مذاکرات جاری زیر نظر اتحادیه افریقا متهم کرد.

میدل ایست نیوز: اتیوپی با رد پیشنهاد مصر و سودان برای ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت، این دو کشور را به نابودی مذاکرات جاری زیر نظر اتحادیه افریقا متهم کرد.

وزارت امور خارجه اتیوپی در بیانیه‌ای که خطاب به رئیس شورای امنیت نوشته، آورده است آدیس آبابا ضمن مخالفت با آخرین تلاش‌های مصر و سودان برای وارد کردن شورای امنیت در مساله سد النهضه، این مساله را خارج از اختیارات آن می داند.

اتیوپی در این بیانیه تاکید کرده گام‌های اخیر مصر و سودان تداوم رویکردی به شمار می رود که هدفش نابودی روند مذاکرات به رهبری اتحادیه افریقاست و به نابودی اعتماد میان سه طرف منجر می شود.

وزارت امور خارجه اتیوپی در ادامه قاهره و خارطوم را مسئول شکست مذاکرات زیر نظر اتحادیه افریقا طی 9 دور قبلی دانست و افزود: این دو کشور از طریق مطرح کردن موضوعاتی غیر مرتبط و تلاش غیر ضروری برای بین‌المللی‌سازی این پرونده و کشاندن اتحادیه عرب بدان در حال نابود کردن تلاش‌های صریح و اطمینان‌بخش رئیس جمهوری کنگو در این پرونده هستند.

اتیوپی تاکید کرد مذاکرات سه‌جانبه میان آدیس آبابا، قاهره و خارطوم نباید منجر به این شود که مصر و سودان درخواست‌های استعماری و احتکارطلبانه خود را اتیوپی تحمیل کنند.

وزارت امور خارجه اتیوپی تصریح کرد پافشاری مصر و سودان بر لزوم ممانعت از اقدام اتیوپی در آبگیری سد النهضه در صورت عدم دستیابی به توافق میان سه کشور، منطبق بر قانون بین المللی نیست و ما مصمم به آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه در فصل بارش آتی در ژوئیه آتی هستیم و از شورای امنیت می خواهیم که مصر و سودان را به تداوم مذاکرات با حسن نیت زیر نظر اتحادیه افریقا تشویق کند.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

از طريق
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا