اقتصادیسرخط خبرها

افزایش 2.5 درصدی سرمایه گذاری خارجی در کشورهای عربی/ امارات، مصر، عربستان جذاب ترین کشورها

مؤسسه ضمان در گزارشی اعلام کرد که حجم سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشورهای عربی در سال 2020 با افزایش 2.5 درصدی به 40.5 میلیارد دلار رسیده است.

میدل ایست نیوز: مؤسسه عربی ضمانت سرمایه‌گذاری و صادرات (ضمان) در گزارشی اعلام کرد که حجم سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشورهای عربی در سال 2020 با افزایش 2.5 درصدی به 40.5 میلیارد دلار رسیده است.

در گزارش سالانه این مؤسسه درباره «فضای سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی در سال 2021»، آماده که این حجم از سرمایه‌گذاری‌ها معادل 6 درصد سرمایه‌های سرازیر شده به کشورهای توسعه‌یافته و 4 درصد سرمایه‌گذاری‌های جهانی (معادل 999 میلیارد دلار) است.

این گزارش افزوده که قطب‌های اصلی پذیرنده این سرمایه‌ها نسبت به سال 2019 تغییری نکرده‌اند و همچنان امارات متحده عربی 19.9 میلیارد دلار معادل 49 درصد این سرمایه‌ها و سپس مصر 5.9 میلیارد دلار معادل 14.5 درصد و در رتبه سوم عربستان سعودی 5.5 میلیارد دلار معادل 13.6 درصد این سرمایه‌ها را جذب کرده‌اند.

عمان با 4.1 میلیارد دلار و لبنان با 3.1 میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

حجم سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشورهای جهان در پایان 2020 نشان‌دهنده کاهش 0.4 درصدی در مقایسه با سال 2019 است.

«عبدالله الصبیح»، مدیر کل مؤسسه ضمان، تأکید کرده که تحولات منطقه به‌خصوص کاهش قیمت نفت و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا موجب تضعیف محیط کسب‌وکار در کشورهای عربی شده است.

در این میان عراق به‌عنوان کشوری که به علت چند دهه جنگ و تأخیر در روند توسعه و لزوم بازسازی مناطق جنگ‌زده بیشترین نیاز را به سرمایه‌گذاری خارجی دارد در رتبه‌های پایین این سرمایه‌گذاری خارجی جای دارد.

نشریه «اینوستمنت مونیتور» اخیرا در گزارشی تأکید کرد که عراق نیازمند 88 میلیارد دلار برای بازسازی مناطق جنگ‌زده است و از جذاب‌ترین نقاط برای جذب سرمایه خارجی است.

براساس گارش این نشریه، با وجود این پتانسیل مهم، عراق همچنان برای سرمایه‌گذارانی که به ریسک بالا علاقه‌مندند جذاب است.

علاوه بر بازسازی شهرهای آزادشده از چنگ داعش، پروژه برق عراق، توسعه میدان‌های گازی، بهره‌برداری از گاز استخراج‌شده با نفت، بازسازی فرودگاه بین‌المللی موصل، ساخت مونوریل بغداد، توسعه فرودگاه بغداد، از قراردادهای مهمی است که عراق در سال 2020 با شرکت‌های خارجی بسته است.

فساد و ضعف نهاد اداری و بوروکراسی و همچنین بی‌ثباتی امنیتی از مهم‌ترین مسائلی است که از جذابیت سرمایه‌گذاری در عراق می‌کاهد.

اخیرا عربستان و امارات وعده سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری در بخش کشاورزی عراق را داده اند.

عربستان و امارات 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خود در عراق را به چه بخش هایی اختصاص می دهند

منبع
یس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا