اقتصادیسرخط خبرها

مذاکرات اردن و سوریه برای تقویت همکاری اقتصادی مشترک

یک مسئول بلندپایه اردنی اعلام کرد امّان در حال مذاکره با دولت سوریه با هدف تقویت همکاری اقتصادی و تلاش برای بازیابی فعالیت تجاری مشترک است.

میدل ایست نیوز: یک مسئول بلندپایه اردنی اعلام کرد امّان در حال مذاکره با دولت سوریه با هدف تقویت همکاری اقتصادی و تلاش برای بازیابی فعالیت تجاری مشترک است.

منبع یاد شده در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: طی دو هفته گذشته مسئولان دو کشور دیدارهای فشرده‌ای با هم داشته‌اند که محور این دیدارها، رایزنی بر سر برداشتن موانع پیش روی همکاری اقتصادی مشترک است همچنین ادامه این دیدارها طی هفته‌های آتی در امّان و دمشق برای توافق بر سر گام‌های عملی برقراری همکاری اقتصادی برگزار خواهد شد.

به گفته این منبع شده، فعال‌سازی تجارت فیمابین در رای اولویت‌های مشترک دو کشور قرار دارد به خصوص که قیمت اجناس و کالاها با توجه به افزایش هزینه‌های ترابری دریایی بالا رفته است.

چند روز پیش، «محمد سامر الخلیل»، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه با «مها علی»، وزیر صنایع و تجارت از طریق ویدئو کنفرانس درباره نحوه افزایش تبادلات تجاری و افتتاح دوباره مناطق آزاد اردن و سوریه رایزنی کرد.

«هانی زواتی»، وزیر انرژی و منابع معدنی اردن چهارشنبه هفته گذشته با «غسان الزامل»، وزیر نفت و منابع معدنی دیدار و درباره زمینه‌های همکاری در حوزه‌های نفت و برق و راهکارهای تقویت آن رایزنی کردند همچنین درخصوص وصل خطوط برق و تقویت همکاری در زمینه انرژی تجدیدپذیر گفت و گو کردند.

حجم صادرات اردن به سوریه در سال گذشته تقریبا 49.32 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال پیش از این با کاهش 34.1 درصدی همراه بوده، همچنین حجم واردات اردن از سوریه 44.84 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2019 میلادی 3.3 درصد رشد داشته است.

مناسبات دوجانبه به خصوص روابط اقتصادی میان امّان و دمشق طی چند سال گذشته به دلیل اوضاع داخلی سوریه و فشارهای ایالات متحده امریکا برای محدودسازی تعامل با دولت سوریه با سردی همراه بود؛ امری که شرکت‌های بزرگ را ناچار به توقف تعاملات با بازار سوریه از بیم تحریم و از دست دادن بازار امریکا کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا