سرخط خبرهاسیاسی

تاکید عربستان و قطر بر لزوم دستیابی به راهکاری سیاسی برای بحران سوریه

عربستان و قطر تاکید کردند راهکار سیاسی بر اساس قطعنامه‌ بین المللی شماره 2254 تنها راه‌حل بحران سوریه است.

میدل ایست نیوز: عربستان و قطر تاکید کردند راهکار سیاسی بر اساس قطعنامه‌ بین المللی شماره 2254 تنها راه‌حل بحران سوریه است.

«فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان که با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، همتای قطری خود در نشست وزرای امور خارجه در پایتخت رم درباره سوریه شرکت کرده بود، بر اهمیت توافق بین‌المللی برای توقف درد و رنج مردم سوریه و دستیابی به راهکاری برای بحران گذرگاه‌های مرزی در راستای ورود کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور تاکید کرد و خواستار سیاسی‌ نکردن بحران انسانی در سوریه و عدم اهمال نیازهای بشردوستانه مردم سوریه شد.

وی افزود: نبود اراده بین‌المللی موثر در حل بحران سوریه منجر به فرصت‌دهی برای به برخی طرف‌ها برای اجرای پروژه‌های توسعه‌طلبانه، طائفی و تغییر بافت جمعیت این کشور برای تغییر هویت سوریه شده است؛ امری که نسبت به طولانی شدن بحران سوریه و تاثیرات آن بر منطقه و جهان هشدار می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان در ادامه بر اهمیت یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای از سرگیری روند مذاکرات و حمایت از مساعی سازمان ملل و فرستاده دبیرکل این سازمان به منظور موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات تاکید کرد.

در همین ارتباط، وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: پس از گذشت 10 سال از بحران سوریه و درد و رنج مردم این کشور، زمان آن فرا رسیده است که به شیوه‌ای متفاوت عمل کنیم و فرصت‌ها و ابتکارهایی که می‌تواند به حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت کمک کند، مورد بحث و رایزنی قرار دهیم.

آل ثانی همچنین از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل و فرستاده ویژه این سازمان در سوریه برای حمایت از روند سیاسی و دستیابی به راهکار سیاسی بحران این کشور قدردانی کرد.

وی در ادامه بر لزوم تلاش برای تعیین زمان مشخصی برای پایان تدوین قانون اساسی جدید سوریه برای مقدمه‌چینی به منظور انتقال به مرحله دوم که برگزاری انتخابات بر اساس قانون اساسی جدید است، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه قطر در پایان بر کاهش شدت درگیری‌ها و دستیابی به آتش‌بس دائم و مبارزه با تروریسم در کنار رساندن کمک‌های بشردوستانه به همه مناطق سوریه تاکید کرد.

قطعنامه 2254 که عربستان و قطر خواهان اجرای آن هستند، در سال 2015 میلادی به تصویب شورای امنیت رسیده و ضمن تصریح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح، تاکید دارد تنها مردم سوریه باید درباره آینده این کشور تصمیم‌گیری کنند.

شورای امنیت همچنین تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل و توقف فوری حملات علیه غیرنظامیان را خواستار شده است.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا