سرخط خبرهاسیاسی

رایزنی ولیعهد ابوظبی و نخست‌وزیر اتیوپی درباره تحولات منطقه

ولیعهد ابوظبی در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اتیوپی درباره تحولات منطقه‌ای و تلاش‌ها برای تحقق صلح و ثبات در کشورهای افریقایی گفت‌وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی با «آبی احمد»، نخست‌وزیر اتیوپی گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد.

بر اساس خبرگزاری رسمی امارات (وام) دو طرف در این تماس تلفنی درباره مناسبات دوجانبه، راهکارهای توسعه آن در زمینه‌های مختلف و موضوعات و مسائل مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو کردند.

ولیعهد ابوظبی و نخست‌‍وزیر اتیوپی همچنین درباره تازه‌ترین تحولات منطقه و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحقق صلح، ثبات و توسعه به ویژه در کشورهای افریقایی رایزنی کردند.

خبرگزاری رسمی امارات هیچ اشاره‌ای نکرده است که دو طرف در این تماس تلفنی درباره بحران سد النهضه گفت‌وگو کرده‌اند یا خیر.

امارات پیشتر پیشنهاد کمک در پروژه‌های توسعه پایدار میان سه کشور از جمله پروژه‌های تولید برق از آب و باد در اطراف سد النهضه در ولایت بنی شنقول-قمز و نیز اختصاص اراضی کشاورزی در این منطقه به کشت محصولات راهبردی برای صادرات آن به امارات و مصر را مطرح کرده است.

امارات که خواهان حفظ سرمایه‌گذاری گسترده خود در اتیوپی است و با راه‌اندازی سد النهضه این سرمایه‌گذاری افزایش نیز خواهد یافت، اکنون در تلاش است تا مصر را در کنار خود حفظ کند به ویژه که قاهره اخیرا به سمت همگرایی با ترکیه در حرکت است و امارات می‌کوشد مانع از این رویکرد مصر شود، ابوظبی همچنین به دنبال آن است در راستای رقابت منطقه‌ای با عربستان در منطقه راهبردی شاخ آفریقا، میانجیگری ریاض میان سه کشور درگیر بحران سد النهضه را با شکست مواجه کند.

از زمان به قدرت رسیدن «آبی احمد» در اتیوپی، هماهنگی میان ابوظبی و آدیس آبابا ابعاد جدیدی به خود گرفته و مسئولان اقتصادی و بازرگانان دو کشور سفرهای متقابل بسیاری انجام داده‌اند و امارات سرمایه‌گذاری زیادی در طرح‌های متعدد اقتصادی در اتیوپی انجام داده است و حجم مبادلات تجاری غیر نفتی دو کشور در سال 2019 به 614 میلیون دلار رسید.

همچنین بخوانید:

طرح امارات برای حل بحران سد النهضه؛ سرمایه‌گذاری در برابر حل نهایی بحران

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا