اجتماعیاقتصادیخبر اولسرخط خبرها

تاثیر پررنگ کشت گیاه قات بر تشدید بحران کم‌آبی در یمن

حفر بی‌ضابطه چاه‌‌های آب برای افزایش کشت گیاه قات در اغلب مناطق یمن، منابع آبی زیرزمینی این کشور را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

میدل ایست نیوز: حفر بی‌ضابطه چاه‌‌های آب در اغلب مناطق یمن، منابع آبی زیرزمینی این کشور را در معرض تهدید جدی قرار داده است؛ کشوری که با کم‌آبی شدید، کاهش بارش باران و پراکنش نامناسب بارندگی و بروز سیلاب‌ها و خسارت‌های سنگین آن به اراضی کشوری دست به گریبان است.

در همین رابطه، «ایمن الشرمانی»، کارشناس کشاورزی یمن به العربی الجدید گفت: گسترش کشت گیاه «قات» به شکلی پررنگ در افزایش پدیده حفر چاه‌های بی‌ضابطه آب تاثیر داشته است، امری که منجر به مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی و افزایش مشکلات کم‌آبی یمن در بلندمدت خواهد شد.

وی گفت: درآمدهای قابل توجه کشت گیاه قات طی سال‌های گذشته، کشاورزان را بر آن داشته تا دست از کشت محصولات دیگر بردارند و گیاه قات را جایگزین آن بکنند؛ گیاهی که به دلیل داشتن خاصیت مخدری در جامعه یمن طرفداران و مصرف‌کنندگان بسیاری درد.

وی با اشاره به سود سرشار کاشت قات می نویسد: قات سه برابر درآمد هر کشاورز را بیش از کاشت هر محصول دیگر افزایش می دهد و می توان در سال بیش از چهار بار این گیاه را برداشت کرد و در همه جای یمن در دسترس است. مصرف کنندگان آن معمولا مردان هستند و بسته به کیفیت متفاوت قیمت های مختلفی نیز دارد. بسته های قات حتی برای شاد شدن در طول مراسم عروسی نیز ارائه می شوند. از زمان جنگ داخلی در سال ۲۰۱۵ میلادی بسیاری از مردم یمن خرید اقلام لوکس را متوقف کرده اند چرا که کالاهای اساسی هم به سختی بدست می آیند اما مصرف کنندگان قات به جویدن این گیاه ادامه می دهند.
در شرایطی که دستگاه‌های دولتی ذیربط بر ناتوانی خود در مبارزه با پدیده حفط چاه‌های آب بی‌ضابطه اذعان دارند، کشت گیاه قات منجر به نابودی منابع آبی زیرزمینی می‌شود به طوری که به گفته مقامات یمنی، آب مورد استفاده برای کشت قات معادل 75 درصد از آب مصرفی در این کشور است.
در همین ارتباط، «علی المجربی»، کشاورز یمنی و مالک اراضی زراعی در شمال صنعاء تاکید کرد: کشت سبزیجات و میوه‌ها در مقایسه با درآمد آن بسیار هزینه‌بر است و نیمی از هزینه‌ها کشت از سوخت گرفته تا کود را پوشش نمی دهد.
«انیس مهدی»، کشاورز دیگر یمنی هم ضمن تایید گفته‌های المجربی تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان علیرغم زحمت زیاد و نیاز به سموم کشاورزی و کود و آبیاری روزانه به دلیل سود بالای قات، به کشت این گیاه روی آورده اند.
بر اساس گزارش‌های رسمی، یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان از لحاظ منابع آبی به شمار می رود و جزء کشورهایی است که از فقر آبی رنج می برد به طوری که میانگین سالانه بارندگی در این کشور بین 250 تا 400 میلی متر است.
منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا