اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

اتیوپی: مخالف ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت هستیم/درخواست‌های سودان و مصر قابل تحقق نیست

سفیر اتیوپی در خارطوم نسبت به سیاسی کردن پرونده سد النهضه هشدار داد و تاکید کرد آدیس آبابا قصد ندارد با این پروژه آسیبی به سودان وارد کند.

میدل ایست نیوز:«بیتال امیرو»، سفیر اتیوپی در خارطوم نسبت به سیاسی کردن پرونده سد النهضه هشدار داد و تاکید کرد آدیس آبابا قصد ندارد با این پروژه آسیبی به سودان وارد کند.

امیرو در نشستی مطبوعاتی با اشاره به آمادگی اتیوپی برای کمک به سودان گفت: ما سودان را بخشی از خودمان می‌دانیم لذا نمی خواهیم اقدامی کنیم که به ضرر سودان تمام شود.

سفیر اتیوپی تاکید کرد ما هیچ چیزی را درباره سد النهضه از سودان پنهان نمی‌کنیم، هر دو کشور تا چندی پیش به شکلی سازنده با یکدیگر تعامل داشتند و سودان به دلیل نوع نگاهش که معتقد بود این سد به نفع این کشور است، از پروژه سد النهضه حمایت مادی، سیاسی و معنوی می کرد.

امیرو با اشاره به منافع سد النهضه برای سودان گفت: این شد منجر به کاهش 90 درصدی گل و لای به سودان می شود.

این دیپلمات اتیوپیایی با اشاره به اینکه پرونده سد النهضه تبدیل به مساله‌ای سیاسی شده است، تاکید کرد: آدیس آبابا با ارجاع این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالف است.

وی در پایان با بیان اینکه درخواست‌های سودان و مصر درخصوص سد النهضه قابل تحقق نیست، اظهار داشت: نباید پرونده سد النهضه را به مساله آب رود نیل که کشورهای دیگر هم در آن سهیم هستند، گره زد، مذاکرات سد تنها مربوط به راه‌اندازی است.

در همین رابطه، «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر امروز برای شرکت در نشست شورای امنیت که بنا به درخواست مصر و سودان برای بررسی پرونده سد النهضه برگزار خواهد شد، راهی نیویورک شد.

دولت سودان روز گذشته از پاسخگویی رئیس شورای امنیت به درخواست خارطوم برای برگزاری نشستی به منظور بررسی پرونده سد النهضه استقبال کرده بود.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) در بیانیه‌ای نوشت «عمر فاروق سید کامل»، سخنگوی رسمی تیم مذاکره‌کننده سودان در پرونده سد النهضه اعلام کرده است: خرطوم از پاسخ مثبت رئیس شورای امنیت برای برگزاری نشستی در تاریخ هشتم ماه جاری به منظور بررسی پرونده سد النهضه استقبال می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است، «مریم صادق المهدی»، وزیر امور خارجه سودان پیشتر در بیست و دوم ماه ژوئن نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نوشته و در آن از این شورا خواسته بود در نزدیک‌ترین زمان ممکن نشستی برای بررسی تحولات و اختلافات پیرامون سد النهضه برگزار کند همچنین در این نامه از اتیوپی خواسته شده بود دست از اقدامات یک‌جانبه بدون دستیابی به توافق نهایی بردارد.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا