خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تداوم محاصره سختگیرانه غزه؛ تلاش اسرائیل برای امتیازگیری در پرونده اسرا

اسرائیل در تلاش برای تحمیل قواعد جدید درگیری بر گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه است و تصمیم گرفته هر بالن آتش‌زایی را با موشک پاسخ دهد.

میدل ایست نیوز: اسرائیل در تلاش برای تحمیل قواعد جدید درگیری بر گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه است و تصمیم گرفته هر بالن آتش‌زایی را با موشک پاسخ دهد؛ این سیاستی است که پیش از جنگ اخیر علیه غزه که به مدت 11 روز ادامه پیدا کرد، مطرح نبود.

فعالان فلسطینی به صورت جسته گریخته بالن‌های حامل مواد آتش‌زا را به سمت شهرک‌های اطراف نوار غزه در تلاش برای اعمال فشار بر اسرائیل رها می‌کنند؛ اسرائیلی که از روز نخست جنگ چهارم علیه غزه، محاصره این منطقه را تشدید کرده است و دیگر همانند درگیری‌های گذشته که پس از دستیابی به توافق آتش‌بس، اوضاع به روال قبل باز می‌گشت، این بار محاصره با شدت ادامه دارد.

در همین رابطه، جنگنده‌های اسرائیلی چندین بار طی پنجشنبه و شنبه گذشته به مواضع نظامی و آموزشی گردان‌های عز الدین قسام شاخه نظامی حماس حمله کرده‌اند و دلیل آن را واکنش به رهاسازی بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه به سمت شهرک‌های اسرائیلی عنوان کرده‌اند.

در این میان، حتی نوع حملات هوایی اسرائیل هم دستخوش تغییر شده است، جنگنده‌‌ها و پهپادهای اسرائیلی دفعات پیشین تنها به مواضع خالی گروه‌های مقاومت حمله می‌کردند اما این بار دست به حمله به مقرهای تولید جنگ‌افزارها و زیرساخت‌ها با بمب‌های دارای قدرت تخریب بیشتر زده اند.

این تحولات، چالش‌ جدیدی را بر گروه‌های مقاومت به خصوص حماس و جهاد اسلامی تحمیل کرده که چندین بار به واکنش نشان دادن در مقابل هر گونه حمله اسرائیل تهدید کرده اند اما تاکنون در برابر این تجاوزات هیچ اقدام نظامی کرده‌اند و شاید دلیل این عدم پاسخگویی این باشد که این گروه‌ها در غزه در برابر معضل بزرگ‌تری به نام تداوم محاصره مواجه هستند، امری که علاوه بر تشدید وضعیت بغرنج معیشتی ساکنان این باریکه، بر بازسازی مناطق آسیب دیده طی جنگ 11 روزه اخیر نیز تاثیرگذار است.

از سوی دیگر، فشارهای اسرائیل علیه نوار غزه که طی دو ماه اخیر به صورت پررنگ تشدید شده، در تلاش برای کاهش سقف مذاکرات درباره پرونده تبادل اسرای اسرائیلی است که تل‌آویو همواره حل و فصل بحران‌ها در نوار غزه را به این پرونده گره زده است.

اما در مقابل، گروه‌های مقاومت و مشخصا حماس بر جداسازی این پرونده‌ها از هم اصرار دارد.

به گفته منابع آگاه، حماس به طرف‌های میانجی اعلام کرده که بهای پرونده محاصره و بازسازی، تنها آرامش در جبهه غزه است اما بهای پرونده سربازان اسیر اسرائیلی، آزادی اسیران و فرماندهان دربند گروه‌های فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است.

از سوی دیگر، «حاتم ابو زایده»، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی به العربی الجدید گفت: بمباران و تشدید محاصره نوار غزه با هدف اعمال فشار بر گروه‌های مقاومت برای پیشبرد پرونده تبادل اسرا با پرداخت کم‌ترین هزینه انجام می شود.

ابو زایده اظهار داشت: اسرائیل در تلاش برای سوء استفاده از پرونده بازسازی، محاصره و نیازهای فزاینده نوار غزه برای اعمال فشار بر گروه‌های مقاومت است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا