اجتماعیسرخط خبرهاسیاسی

4 سال پس از پایان نبردها در موصل؛ اجساد قربانیان در زیر آوارها مانده است

پیدا شدن اجساد جدید در زیر ویرانه‌های شهر موصل در شمال عراق، بار دیگر به پرونده قربانیان نبرد با گروه تروریستی داعش در سال 2016 میلادی دامن زد.

میدل ایست نیوز: پیدا شدن اجساد جدید در زیر ویرانه‌های شهر موصل در شمال عراق، بار دیگر به پرونده قربانیان نبرد با گروه تروریستی داعش در سال 2016 میلادی دامن زد.

با وجود گذشت  4 سال از باز پس‌گیری موصل، همچنان گزارش‌ها از پیدا شدن اجساد غیر نظامیان در زیر آوار منازل و ساختمان‌ها به ویژه در بخش قدیمی شهر در ساحل غربی رود دجله ادامه دارد؛ منطقه‌ای که بیش از 80 درصد منازل آن تخریب و ویران شده است.

در همین رابطه، اکیپ‌های سازمان دفاع مدنی شنبه گذشته به هنگام آواربرداری از ساختمانی در منطقه المیدان در بخش قدیمی موصل، 4 جسد جدید متعلق به یک زن، یک کودک و دو جوان را پیدا کردند که تنها از آنها استخوان و لباس‌هایی باقی مانده بود.

پلیس موصل هم در این باره اعلام کرده است که اجساد این قربانیان برای آزمایش‌های DNA به اداره پزشکی قانونی تحویل داده شده است.

به گفته یک افسر پلیس در موصل، شمار قربانیانی که طی دو هفته اخیر اجساد آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده است به 9 تن می‌رسد که در مناطق مختلف موصل پیدا شده است.

این افسر پلیس به العربی الجدید گفت: به دستور فرماندهی پلیس نینوا همیشه آمار اجساد قربانیان پیدا شده اعلام نمی شود و این احتمال قوی وجود دارد که صدها جسد دیگر در زیر آوار باقی مانده باشد چرا که علیرغم گذشت چندین سال از آزادسازی موصل، بسیاری از ساختمان‌ها آواربرداری نشده است.

بی توجهی و اهمال پررنگ

در همین رابطه، «علی المتیوتی»، نماینده پیشین پارلمان عراق از استان نینوا، دولت این کشور را مسئول وجود اجساد در زیر آوارهای شهر موصل علیرغم گذشت 4 سال دانست و گفت: من پیش‌بینی می‌کنم که هنوز هزاران جسد در زیر آوار وجود دارد.

المتیوتی به العربی الجدید گفت: پرونده اجساد و قربانیانی که در زیر آوار بخش قدیمی موصل به هنگام آزادسازی این شهر از چنگال داعش دفن شده‌اند، از سوی دولت‌ مرکزی و دولت محلی نینوا و سازمان‌های بین‌المللی مورد اهمال قرار گرفته است.

وی افزود: تلاش‌هایی که صورت گرفته به هیچ وجه در حد و اندازه مسئولیت نهادهای مربوطه نبوده و معتقدیم هنوز هزاران اجساد در زیر آوارها وجود دارد.

«احمد الحمدانی»، فعال مدنی موصلی هم گفت: آواربرداری از ساختمان‌ها مستلزم موافقت دولت و حضور اکیپ‌های دفاع مدنی و دستگاه‌های امنیتی است تا مبادا ماده منفجره یا بمب کار نکرده‌ای در این ساختمان‌ها وجود داشته باشد، لذا کارزارهای داوطلبانه با دشواری‌های بسیاری در این چارچوب مواجه هستند.

الحمدانی در پایان اظهار داشت: تلاش‌های دولتی بسیار کُند است و معتقدم که بی‌توجهی به بقابای قربانیان وجود دارد و بسیاری از آنها در زیر بولدوزرها و دستگاه‌های آواربرداری نابود شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا