اقتصادیسرخط خبرها

توافق عراق با ایران برای افزایش صادرات گاز و ازسرگیری صادرات برق

وزارت برق عراق اعلام کرد که با ایران درباره افزایش صادرات گاز و ازسرگیری صادرات برق به توافقاتی رسیده است.

میدل ایست نیوز: وزارت برق عراق اعلام کرد که با ایران درباره افزایش صادرات گاز و ازسرگیری صادرات برق به توافقاتی رسیده است.

در بیانیه رسمی وزارت برق عراق آمده که «عادل کریم»، معاون تولید وزارت برق عراق، در دیدار «موسی علیزاده»، کاردار جمهوری اسلامی ایران در بغداد، تازه‌ترین تحولات روابط دو کشور در بخش انرژی را بررسی کرد.

براساس این بیانیه، کاردار ایران در عراق تأکید کرد که تهران در پی تقویت روابط دوستانه میان دو ملت عراق و ایران و تعمیق روابط تاریخی دو کشور است.

او گفت که ایران آماده افزایش صادرات گاز و ازسرگیری صادرات برق و راه‌اندازی خط برق «کرخه ـ عماره» است تا تأمین برق مناطق جنوبی عراق به ثبات برسد.

معاون وزیر برق عراق نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های ایران برای تقویت همکاری دو کشور در تحقق توسعه پایدار، تأکید کرد که عراق نیازمند افزایش واردات گاز برای تأمین سوخت نیروگاه‌های خود است و افزود که وزارت برق عراق پایبند به اجرای سیاست‌های راهبردی دولت درباره همکاری مشترک با ایران در بخش انرژی است.

او گفت که در مدت اخیر شبکه‌ها و دکل‌های برق عراق با حملات خرابکارانه مواجه شده که باعث قطع برق در برخی مناطق کشور شده است و افزود که این وزارتخانه با جدیت برای بازسازی نیروگاه‌ها تلاش می‌کند.

کریم همچنین از ملت و دولت ایران بابت همکاری‌هایشان با عراق در بخش انرژی و حسن نیت در تحقق منافع مشترک قدردانی کرد.

هفته گذشته یک مقام در شرکت ملی گاز ایران طی اظهاراتی اختصاصی به «میدل ایست نیوز» از آمار صادرات گاز ایران به عراق خبر داد.

این مقام گفت که بر اساس آخرين گزارش های شرکت ملی گاز ایران هم اکنون صادرات گاز به عراق از دو خط لوله انتقال صورت می گیرد.

به گفته این مقام خط لوله نفت شهر به بغداد به میزان 30 میلیون متر مکعب و خط لوله آبادان به بصره به میزان 13 میلیون متر مکعب دو خط لوله ای هستند که برای صادرات گاز ایران به عراق استفاده می شوند.

این مقام تأکید کرده که این میزان صادرات گاز در صورت نیاز و توان واردات از سوی عراق تا حجم 50 میلیون متر مکعب نیز قابل افزایش است.

به گفته این مقام صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران به عراق در حالی است که این کشور بابت واردات گاز هنوز بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران بدهکار است.

در صادرات برق هم نشریه رسمی عراق در گزارشی درباره علل افزایش قطعی برق به نقل از یک مقام حکومتی در استان دیالی (مرکز آن: بعقوبه) خبر داد که ایران به عللی نامعلوم صادرات برق از خط 400 کیوواتی دیالی ـ مرساد و خط 150 کیلوواتی خانقین ـ سرپل‌ذهاب را ناگهان قطع کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا