خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

کمیته مبارزه با فساد برای بازداشت بیش از 200 چهره مطرح و مقام بلندپایه آماده می شود

یک مقام سیاسی بلندپایه گفت که کمیته مبارزه با فساد در نظر دارد اقدامات برای پیگرد و بازداشت بیش از 200 مقام سیاسی متهم به فساد را آغاز کند.

نکات برگزیده مطلب
  • کمیته مبارزه با فساد در عراق در نظر دارد اقدامات برای پیگرد و تعقیب بیش از 200 مقام سیاسی متهم به فساد را آغاز کند.
  • این بازداشت‌ها از میانه ماه جاری میلادی تا میانه ماه آینده اجرایی خواهد شد.
  • احتمال اینکه بازداشت این افراد موجی در کشور ایجاد کند که به تعویق انتخابات بینجامد مطرح است.
  • چهره‌هایی که تحت پیگرد قرار خواهند گرفت شخصیت‌هایی هستند که نوعا دارای مصونیت شمرده شده‌اند.
  • از مهم‌ترین پرونده‌هایی که این کمیته سراغشان خواهد رفت پرونده سقوط موصل به دست داعش، پرونده کشتار تظاهرات‌کنندگان و پرونده خرید و فروش مناصب خواهد بود.

میدل ایست نیوز: کمیته مبارزه با فساد در عراق به ریاست سرتیپ «احمد ابورغیف» درصدد تعقیب و بازداشت بیش از 200 چهره مهم سیاسی به اتهامات مرتبط با فساد است.

یک مقام سیاسی بلندپایه که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه «المدی» گفت که این کمیته در نظر دارد اقدامات برای پیگرد و بازداشت بیش از 200 مقام سیاسی متهم به فساد را آغاز کند و افزود که برخی از این افراد پیش از این پرونده‌هایشان به اجرا درآمده بود اما تحت فشارهای سیاسی بسته شده بود.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در اواخر ماه اوت سال گذشته، کمیته‌ای دائمی برای تحقیق در پرونده‌های فساد تشکیل داد و سرتیپ احمد ابورغیف را به ریاست آن تعیین و دستگاه مبارزه با تروریسم را مأمور اجرای احکام این کمیته کرد.

به گفته این منبع، این بازداشت‌ها از میانه ماه جاری میلادی تا میانه ماه آینده اجرایی خواهد شد. وی این اقدام را چیزی شبیه «انقلاب علیه فساد» در عراق خوانده است.

این منبع تأکید کرده که نیمی از این پرونده‌ها به چهره‌های مطرح و مقامات بلندپایه مربوط می‌شود و احتمال اینکه بازداشت این افراد موجی در کشور ایجاد کند که به تعویق انتخابات بینجامد مطرح است.

براساس اظهارات این مقام عراقی، چهره‌هایی که تحت پیگرد قرار خواهند گرفت شخصیت‌هایی هستند که نوعا دارای مصونیت شمرده شده‌اند و برای همین بعید نیست که بازداشت آنها موجب تظاهرات و تحرکاتی در میان طرفدارانشان شود و موجب ناآرامی در عراق شود، برای همین هم دولت خود را برای احتمالات گوناگون آماده کرده است.

از مهمترین چهره‌هایی که کمیته مبارزه با فساد تاکنون بازداشت کرده «جمال الکربولی»، رئیس حزب الحل و چهره بانفوذ در میان اهل سنت عراق است.

در ماه فوریه گذشته، نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق «بهاء الجورانی»، بازرگان عراقی را که بسیاری از چهره‌های سیاسی عراق با وی در تماس بودند، به اتهام دست داشتن در یک پرونده فساد در وزارت صنایع عراق که فردی نزدیک به خانواده الکربولی آن را هدایت می‌کرد، بازداشت کرد.

این مقام تأکید کرده‌ که از مهم‌ترین پرونده‌هایی که این کمیته سراغشان خواهد رفت پرونده سقوط موصل به دست داعش، پرونده کشتار تظاهرات‌کنندگان و پرونده خرید و فروش مناصب و سوءاستفاده از مناصب سیاسی خواهد بود.

او افزوده که برخی از آنچه در این بازداشت‌ها مطرح خواهد شد پرونده‌های مهمی خواهد بود که به روابط چهره‌های امنیتی با مسائل مالی مربوط می‌شود.

در ماه دسامبر گذشته مصطفی الکاظمی طی اظهاراتی تأکید کرد که دولتش در سال 2021 از «واقعیت‌های بزرگی» در موضوع فساد پرده برخواهد داشت.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا