اقتصادیسرخط خبرها

تلاش روسیه و کویت برای رفع اختلافات امارات و عربستان

منابع دیپلماتیک از تلاش‌های کویت و روسیه برای کاهش اختلافات میان عربستان و امارات درباره افزایش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع دیپلماتیک از تلاش‌های کویت و روسیه برای کاهش اختلافات میان عربستان و امارات درباره افزایش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس خبر دادند.

به گزارش «رویترز» به نقل از سه منبع دیپلماتیک، مسکو در حال وساطت میان عربستان و امارات برای رسیدن به توافق درباره افزایش پلکانی قیمت نفت در ماه‌های آینده است.

به گفته این منابع کویت هم به صورت موازی به نقش سنتی خود در کاهش اختلافات میان کشورهای شورای همکاری می‌پردازد.

یکی از این منابع نسبت به احتمال رسیدن به توافق در هفته آینده ابراز خوش‌بینی کرده است.

در هفته جاری عربستان و امارات بر سر سهمیه اوپک و افزایش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس با یکدیگر اختلاف پیدا کردند.

وزارت انرژی امارات اعلام کرده بود که توافق‌نامه اوپک پلاس «غیر عادلانه» است و تأکید کرد که از افزایش غیر مشروط تولید نفت در ماه اوت حمایت می‌کند.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای رسمی افزود که امارات معتقد است که بازارهای جهانی به شدت نیازمند افزایش تولید است و از افزایش نامشروط تولید از ماه اوت تا دسامبر حمایت می‌کند.

در این بیانیه آمده که کمیته وزارتی در اوپک فقط یک گزینه را به بحث و مذاکره گذاشته و آن افزایش تولید مشروط به تمدید توافق کنونی تا ماه دسامبر 2022 است و این توافق از نظر امارات به لحاظ مبنای سهمیه تولید غیر عادلانه است.

وزارت انرژی امارات تأکید کرده که پیشنهاد این کشور جدا کردن موضوع افزایش تولید از تمدید توافق فعلی است و افزوده که امارات خواستار موکول کردن تصمیم‌گیری درباره تمدید توافق فعلی به نشستی بعدتر و تصمیم‌گیری فوری درباره افزایش تولید از ماه اوت است.

امارات تأکید کرده که با همکاری شرکای بین‌المللی خود توان تولیدی خود را افزایش داده و باید سهمیه‌های اوپک بازتعریف شود.

وزیر انرژی عربستان در واکنش به این اظهارات از مواضع امارات درباره افزایش تولید نفت در نشست اوپک پلاس به‌شدت انتقاد کرد و آن را غیر منطقی خواند.

«عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان، گفت که 34 سال است که در نشست‌های اوپک شرکت می‌کند و هیچ‌گاه چیزی شبیه آنچه امارات مطرح می‌کند، نشنیده است.

بن سلمان گفت که اگر امارات به سهمیه خود از اوپک اعتراض دارد، چرا تاکنون اعتراضش را مطرح نکرده است.

این اختلافات باعث شد که نشست اوپک پلاس برای تصمیم گیری درباره افزایش تولید نفت تشکیل نشود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا