سرخط خبرهاسیاسی

مصر: طرحی برای تامین نیازهای آبی خود تا سال 2050 تدوین کرده‌ایم

قائم‌مقام وزارت منابع آب مصر تاکید کرد طرحی برای تامین نیازهای آبی مصر تا سال 2050 میلادی تدوین شده است.

میدل ایست نیوز: «رجب عبدالعظیم»، قائم‌مقام وزارت منابع آب مصر تاکید کرد طرحی برای تامین نیازهای آبی مصر تا سال 2050 میلادی تدوین شده است.

عبدالعظیم تصریح کرد: وزارت منابع آب از سال 2017 میلادی برای حل مشکلات آبی از جمله کمبود آب تلاش کرده و با ایجاد 100 ایستگاه تصفیه آب کشاورزی و جلوگیری از کاشت محصولات آب‌بر نظیر برنج و نی‌شکر تا حد زیادی بر این مشکلات فائق آمده است.

وی گفت: نشست‌های دوره‌ای و فشرده‌ای میان وزارت آب و کشاورزی برای بررسی تامین نیازهای آب شرب در چارچوب هماهنگی کامل برای مقابله با چالش‌ها برگزار می شود.

عبدالعظیم اظهار داشت: وزارت آب طرح راهبردی آب را با 4 محورِ توسعه منابع آبی، مصرفه بهینه آب، بهبودبخشی به کیفیت آب و تصفیه آن، تغییرات در قوانین مربوط به آب تدوین کرده است.

«سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر پیشتر تاکید کرد قاهره از شورای امنیت خواهد خواست تا طرف‌های سد النهضه ظرف شش ماه به توافق الزام‌آور دست یابند.

شکری در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: 10 سال از مذاکرات بر سر سد النهضه می گذرد اما در تضمین تداوم جریان آب کافی برای 100 میلیون انسان در سودان و مصر شکست خوردیم.

وی افزود: مصر و سودان در سایه تهدید موجودیتی علیه مردم دو کشور به دلیل ساخت سد النهضه اتیوپی خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر تاکید کرد: تصمیم اتیوپی در آغار مرحله دوم آبگیری سد النهضه در تضاد با توافق سال 2015 میلادی است.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

ریشه‌ اختلافات مصر، سودان و اتیوپی در سد النهضه چیست؟

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا