اجتماعیاقتصادیخبر اولسرخط خبرها

وزیر آب عراق: اگر ایران حقابه ما را رعایت نکند، به محافل بین‌المللی متوسل خواهیم شد

وزیر منابع آب عراق تاکید کرد در صورتی که ایران بر قطع همه منابع آبی از دیالی پافشاری کند، بغداد برای دستیابی به حقابه خود به محافل بین‌المللی متوسل خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آب عراق تاکید کرد در صورتی که ایران بر قطع همه منابع آبی از دیالی پافشاری کند، بغداد برای دستیابی به حقابه خود به محافل بین‌المللی متوسل خواهد شد.

الحمدانی در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبی استان دیالی گفت: طرف ایرانی هیچگونه همکاری با ما نداشته و همچنان آب رودخانه‌هایی نظیر سیروان، کارون، کرخه و الوند را به روی عراق قطع کرده؛ امری که منجر به خسارت‌های سنگینی به ساکنان استان دیالی شده است که مستقیما به آب جاری از ایران وابسته هستند.

الحمدانی در ادامه تهدید کرد: در صورتی که ایران به عدم همکاری با عراق درخصوص بحران آب بر اساس قوانین بین‌المللی اصرار ورزد، ناچار به توسل جستن به یونسکو، سازمان ملل و حقوق بشر برای دستیابی به حقابه خود از رودهای مشترک با ایران خواهیم شد.

وی گفت: ما مخالف توسل جستن به اینگونه راهکارها هستیم و این موضوع به همکاری طرف ایرانی بر اساس اصول حُسن همجواری و منافع مشترک بستگی دارد.

وزیر منابع آب عراق در ادامه ضمن انتقاد از ایران گفت: طرف ایرانی با نشستی که قرار بود ژوئن گذشته برگزار شود، مخالفت کرد و به دلیل برگزاری انتخابات آن را به تعویق انداخت و به ما قول داد که پس از انتخابات، این نشست برگزار شود اما تاکنون این وعده عملی نشده است.

وی ادامه داد: ایران در جنگ علیه تروریسم به ما کمک کرد، امیدواریم همانند ترکیه که در خسارت‌های ناشی از بحران آب با عراق همکاری می‌کند، ایران نیز همانگونه عمل و در تقسیم خسارت‌های کم‌آبی با بغداد همکاری کند.

الحمدانی در پایان گفت: علیرغم اینکه ما از حجم ذخایر آبی ایران اطلاع داریم، هیچ گونه نشانه مثبتی از طرف ایرانی درخصوص بحران آب و تقسیم خسارت‌های منطقه‌ای کم‌آبی مشاهده نشده، این در حالی است که همه کشورها باید در تقسیم خسارت‌های کم‌آبی سهیم باشند.

منبع
المركز الخبري الوطني

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا