سرخط خبرهاسیاسی

گاردین: داعش در حال ساماندهی دوباره به عناصر خود در «قلب عراق» است

روزنامه گاردین در گزارشی به اقدام گروه تروریستی داعش در ساماندهی دوباره به عناصر خود در «قلب عراق» پرداخت.

میدل ایست نیوز: روزنامه گاردین در گزارشی به اقدام گروه تروریستی داعش در ساماندهی دوباره به عناصر خود در «قلب عراق» پرداخت.

در گزارش گاردین آمده، پس از شکست گروه تروریستی داعش در نبرد موصل، این گروه به ساماندهی عناصر و تشکیلات خود زده است و عناصر این گروه تروریستی به مراکز ایست و بازرسی نیروهای عراقی، تاسیسات نفتی و شبکه انتقال برق حمله کرده فرماندهان محلی را ترور می کنند.

بر اساس این گزارش، شمار عناصر داعش در مقایسه با زمانی که بر مساحت گسترده‌ای از سوریه و عراق تسلط داشتند، بسیار اندک است و این گروه به دلیل محرومیت از حمایت اهالی به دلیل ویرانی‌ها و خشونت‌هایی که به بار آوردند، دیگر قادر به تسلط بر اراضی و مقابله با نیروهای امنیتی عراق نیستند همچنین منابع مالی این گروه به شدت تحلیل رفته است و عناصر داعش دائما در حال تغییر مخفیگاه خود در کوه‌ها و صحراها هستند.

به گفته یک افسر اطلاعاتی برجسته عراق، مثلث جغرافیایی مابین کرکوک در شمال، بیجی در غرب و سامرا در جنوب بهترین مکان برای اختفای عناصر داعش است.

این افسر عراقی ادامه داد: منطقه مذکور که در قلب عراق قرار دارد، مکانی ایده‌آل برای مخفی شدن عناصر داعش است و در این منطقه کوه‌ها و تپه‌ها و صحرا به هم پیوند می‌خورند و از سمت غرب نیز به مرزهای سوریه راه دارد لذا داعش به هیچ عنوان این منطقه را رها نخواهد کرد.

در همین رابطه، یکی از رهبران قبیله‌ای گفت: علیرغم اینکه شمار تروریست‎ها اکنون اندک است اما آنها در تلاش برای فراهم‌سازی شرایط برای تسلط بر این منطقه هستند و اگر به حال خود رها شوند، به زودی قادر به بازگشت و ساماندهی مجدد به عناصر خود خواهند بود.

وی گفت: داعش اکنون در همان وضعیت القاعده پس از شکست در سال 2009 میلادی قرار دارد که به فعالیت زیرزمینی روی آورد و تقریبا سه سال طول کشید که قدرت خود را بازیافت.

این رهبر قبیله‌ای در پایان گفت: اطمینان چندانی به دولت در نابودسازی کامل داعش وجود ندراد و این گروه حتی پس از کشته شدن رهبران ارشد خود، همچنان تسلسل هرمی خود را حفظ کرده و حاکمان و فرماندهان مناطق مختلف را برای تداوم عملیات و فعالیت خود منصوب می کند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا