خبر اولسیاسی

لبنان در پی گسترش روابط با سوریه به دور از «قانون قیصر»

رئیس دولت پیشبرد امور در لبنان، روز گذشته در جلسه‌ای با شماری از وزرا برنامه سفر رسمی خود به سوریه را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز:‌ «حسان دیاب»، رئیس دولت پیشبرد امور در لبنان، روز گذشته در جلسه‌ای با شماری از وزرا برنامه سفر رسمی خود به سوریه را بررسی کرد.

براساس بیانیه رسمی دولت لبنان، این نشست با حضور وزرای صنایع، کار، امور اجتماعی و گردشگری، کشاورزی، ارتباطات برگزار و در آن مسئله ترانزیت کالا از سوریه و مسائل مربوط به قانون قیصر بررسی شد.

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از یک منبع آگاه لبنانی تأکید کرد در این جلسه راه‌های همکاری دو کشور در بخش‌های کشاورزی و گردشگری و صنایع و ارتباطات بررسی شده و افزود که مسئله اصلی نحوه تعامل با سوریه در این عرصه‌ها به نحوی است که لبنان را مشمول تحریم‌های قانون قیصر نکند.

«قانون قیصر» چیست و چه گروه هایی در آن هدف قرار گرفته اند؟

به گفته این مقام، دستور کار دیدارها و مذاکرات با دقت بسیار در حال تنظیم است تا هم موجب گسترش همکاری‌ها میان لبنان و سوریه شود و هم لبنان را از هرگونه تحریمی در امان نگه دارد.

این مقام افزوده که قرار است هیئت لبنانی شامل وزرای صنایع و کشاورزی و کار شود و تأکید کرده که این اولین هیئت لبنانی است که به صورت رسمی به سوریه سفر می‌کند در حالی که سفرهای قبلی غیر رسمی و منحصر به مقامات نزدیک به سوریه مانند وزیر بهداشت و وزیر امور اجتماعی بود.

در ماه ژوئن گذشته هیئتی از نمایندگان لبنانی احزاب نزدیک به سوریه در سفر به دمشق با شماری از مقامات این کشور ازجمله وزیر امور خارجه سوریه دیدار کردند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که تعدادی از دیگر کشورهای عربی نیز در صدد بهبود روابط خود با سوریه برآمده و شماری نیز سفارت‌خانه‌های خود را که در سال 2011 تعطیل شده بود بازگشایی کرده‌اند.

یکی از مسائل مهم میان سوریه و لبنان موضوع آوارگان سوریه‌ای در لبنان است که لبنان پیش از اعلام کرده بود که در پی بازگرداندن آنها با سوریه است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا