اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

واکنش عون و لودریان به اعلام انصراف «سعد الحریری»/ سقوط قیمت لیره و تجمعات اعتراضی در لبنان

در پی اعلام انصراف «سعد الحریری» از مسئولیت تشکیل کابینه لبنان، برخی معترضان در نقاط گوناگون لبنان دست به تظاهرات زدند.

میدل ایست نیوز: در پی اعلام انصراف «سعد الحریری» از مسئولیت تشکیل کابینه لبنان، برخی معترضان در نقاط گوناگون لبنان دست به تظاهرات زدند.

به گزارش «اسپوتنیک» ساعاتی پس از اعلام این خبر، معترضان چند خیابان بیروت را مسدود کردند و در شهر صور در جنوب لبنان نیز تنش‌هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی دیده شده است.

از سوی دیگر قیمت دلار در بازار آزاد لبنان با صعود ناگهانی به حدود 21 هزار لیره رسید، در حالی که پیش از ظهر امروز 19700 لیره بود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به خبر انصراف سعد الحریری از نخست‌وزیر گفت که لبنان دچار وضعیت خودویرانگری شده و مسئولیت این وضعیت متوجه طبقه سیاسی این کشور است.

او گفت که نیروهای سیاسی لبنان ناتوان از حل بحرانی هستند که خودشان ایجاد کرده‌اند.

هم‌زمان «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که در جلسه عصر امروز خود با الحریری برخی ملاحظات درباره ترکیب کابینه در چارچوب طرح پیشنهادی رئیس مجلس لبنان برای حل بحران کابینه پیشنهاد کرده بوده است.

عون افزود که خودداری نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه از پذیرش هرگونه ملاحظات و رد اصل مشورت با رئیس‌جمهور در تغییر اعضای کابینه نشان می‌دهد که وی از پیش تصمیم به انصراف از تشکیل دولت گرفته بوده است.

این بیانیه تأکید کرده که رئیس جمهور لبنان در اسرع وقت به موجب قانون اساسی موعدی را برای مشورت‌های پارلمانی جهت معرفی نخست‌وزیر جدید تعیین خواهد کرد.

عصر امروز «سعد الحریری» پس از دیدار با «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان، اعلام کرد که به علت پافشاری رئیس جمهور بر مواضعش درباره کابینه از مأموریت تشکیل دولت لبنان انصراف می‌دهد.

الحریری گفت که نمی‌تواند با رئیس جمهور در این باره به توافق برسد و افزود که «خداوند به لبنان کمک کند».

با گذشت حدود 11 ماه از استعفای دولت «حسان دیاب» در پی انفجار بندر بیروت، نیروهای سیاسی لبنان هنوز نتوانسته اند بر تشکیل دولت در این کشور به توافق برسند.

این در حالی است که لبنان گرفتار یکی از دشوارترین بحران های اقتصادی در تاریخ این کشور است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا