خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تصمیم تکراری صدر مبنی بر عدم مشارکت در انتخابات و واکنش رهبران سیاسی عراق

رهبر جریان صدر چند ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد که تصمیم ندارد در انتخابات شرکت کند، این تصمیم تکراری صدر تاکنون با واکنش هایی از سوی رهبران سیاسی عراق همراه بوده است.

میدل ایست نیوز: رهبر جریان صدر روز گذشته اعلام کرد که در انتخابات آینده عراق شرکت نخواهد کرد و از مقاماتی که در دولت کنونی و آتی حضور دارند و خواهند داشت اعلام برائت کرد.

تصمیم مقتدی صدر برای شرکت نکردن در انتخابات پس از آن بود که در پی فاجعه آتش‌سوزی مرگبار در بیمارستان امام حسین (ع) شهر الناصریه ذی قار، موجی از خشم شدید مردمی از گروه‌های سیاسی به وجود آمده است. همچنین انتقادات از جریان صدر پس از قطع مکرر جریان برق و خاموشی‌های گسترده در گرمای طاقت‌فرسای عراق تشدید شده است، چرا که به گفته منابع آگاه، وزارت برق در کنترل صدری‌ها بوده است و اکنون وی با اعلام برائت از مقامات کنونی و دولت آتی عراق در تلاش است تا خود را از اتهامات نسبت داده به این جریان در فساد موجود در این کشور که علت بحران برق و آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها بوده است، مبرا کند.

صدر در سخنانی که تلویزیون رسمی عراق هم آن را پخش کرد، برای نخستین بار پرچم دو گروه مسلح وابسته به خود یعنی «تیپ الیوم الموعود» و «سرایا السلام» را در کنار پرچم عراق قرار داد که حاوی پیامی به گروه‌های سیاسی و مسلح داخل عراق به شمار می رود.

وی در این سخنرانی گفت که در راستای نجات میهن «که فاسدان آن را به آتش کشیده و می‌کشند اعلام می‌کنم که در انتخابات شرکت نمی‌کنم و از همه کسانی که در دولت فعلی و آینده به ما اعلام وابستگی می‌کنند، اعلام برائت می‌کنم.»

صدر تأکید کرد که «همه این افراد یا کوتاهی کرده‌اند یا درگیر فساد شده‌اند و همه باید حساب پس دهند.»

او از ملت عراق خواست که از وطنشان دربرابر فاسدان و سرسپردگان و دنبال‌کنندگان عادی‌سازی روابط با اسرائیل دفاع کنند» و عراق را به آنها نفروشند.

مقتدی صدر هشدار داد که باید همه هشیار باشند «مبادا عراق به سرنوشت سوریه و افغانستان و دیگر کشورهایی مبتلا شود که قربانی سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده‌اند»

او اظهار داشت: که از مسئولیت فرار نمی‌کند، اما آنچه در عراق رخ می‌دهد «نقشه‌ شیطانی بین‌المللی برای آتش زدن عراق و ملت عراق و به ذلت کشیدن آن از بیم به قدرت رسیدن عاشقان اصلاح است که به عشق میهن با فساد مبارزه می‌کنند.

در پی این سخنان صدر، شماری از نمایندگان جریان صدر و نامزدهای این جریان از جمله «حسن الکعبی»، نائب رئیس کنونی پارلمان، «صباح الساعدی»، «مها الدوری»، «حسن العذاری»، «حاکم الزاملی» و دیگران انصراف خود در نامزدی انتخابات را اعلام کردند.

تصمیم تکراری صدر

در این میان، باید گفت که این اعلام صدر در عدم مشارکت در انتحابات و دوری از فعالیت‌های دولتی برای نخستین بار نیست که مطرح می‌شود، وی بارها این اقدام را تکرار کرده است از جمله در پنجم اوت سال 2013، بیست و یکم فوریه سال 2014، بیست و چهارم فوریه 2020 که تاکید کرد در فعالیت‌های سیاسی و دولتی شرکت نخواهد کرد، اما خیلی زود بر خلاف اظهارات پیشین خود، تبدیل به گروه اصلی در مذاکرات تشکیل دولت به ریاست الکاظمی شد.

صدر پیش از این در ماه آوریل گذشته تاکید کرده بود قصد دارد برای تحقق اصلاحات و دور کردن فاسدان از دولت، پست نخست‌وزیری را از آن خود کند.

واکنش کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق به تصمیم صدر

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق به اعلام خروج مقتدا صدر از انتخابات واکنش نشان داد.

«جمانه غلای»، سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات تاکید کرد که پس از تایید نهایی لیست‌ها و نامزدهای انتخاتی امکان انصراف از انتخابات وجود ندارد.

نمی‌توان تصور کرد صدر در انتخابات شرکت نکند

در همین رابطه، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در واکنش شرکت نکردن جریان صدر در انتخاباتی آتی در توئیتی نوشت: وطن نیازمند همکاری و هم‌افزایی همگان اعم از مردم و گروه‌های سیاسی است که بدون تخریب یکدیگر در قالب رقابتی سالم در انتخابات مشارکت داشته باشند.

وی افزود: ما مسئولیت تاریخی در صیانت از عراق برعهده داریم و باید انتخاباتی سالم و آزاد برگزار کنیم.
الکاظمی گفت: جریان صدر قشر مهمی در جامعه است و نمی‌توان تصور کرد که در انتخابات شرکت نکند.

وی در پایان توئیت خود نوشت: عراق امانتی بر گردن همه ماست.

درخواست الحلبوسی از صدر

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق هم در پیامی از صدر خواست تا از این تصمیم خود منصرف شود.
الحلبوسی در توئیتی نوشت: «ابوهاشم، هنوز راه بسیاری در پیش داریم، عراق به فرزندان مخلص و غیور خود نیازمند است تا ضمن برافراشتن پرچم و وحدت‌بخشی، به مردم خدمت کنند و از کرامت آنها صیانت کنند.

واکنش جریان ها و شخصیت های سیاسی

«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی هم در توئیتی نوشت: از برادرمان سید مقتدی صدر می‌خواهیم از تصمیم خود در شرکت نکردن در انتخابات آتی عدول کند و میدان را از این قطب مردمی مهم و فعال خالی نکند.

عصائب اهل الحق به ریاست قیس الخزعلی هم در واکنش اعلام انصراف مقتدی صدر از شرکت در انتخابات تاکید کرد که اجرای انتخابات در موعد مقرر خواسته مرجعیت و ملت عراق است.

سعد السعدی، عضو هیئت سیاسی عصائب اهل الحق تاکید کرد که اجرای انتخابات از اولویت‌های دولت کنونی عراق است و باید در موعد تعیین شده برگزار شود.

او گفت که اجرای انتخابات خواست مرجعیت و ملت عراق و برای بازگشت اعتماد ملت و خروج از بحران های اقتصادی و امنیتی ضروری است.

وی تاکید کرد که با توجه به این ملاحظات بر اجرای انتخابات پافشاری می‌کنیم.

«شبل الزیدی»، دبیر کل کتائب امام علی(ع) عراق در واکنش به اقدام صدر با انتشار توئیتی نوشت که ساخت کشور با گفت‌وگو و یکپارچه کردن دیدگاه‌ها و همکاری مشترک ممکن است و اگر همه نیروهای سیاسی بر سر پروژه ملی مبتنی بر هویت عراقی به توافق نرسند حکومتی در کار نخواهد بود.

الزیدی افزود که اگر حکومت عراق حکومت سهمیه‌بندی و سلطه‌های درگیر باشد که مسئولیت مشکلات را به گردن یکدیگر می‌اندازند باشد، عراقی در کار نخواهد بود.

او تأکید کرد که همه در این نظام که براساس سهمیه‌بندی شکست‌خورده ساخته و پرداخته اشغالگران شکل گرفته شریک‌اند.

الزبیدی در پایان اظهار داشت سازوکار خروج از گردونه انتخابات اعلام رسمی به کمیساریای عالی مستقل انتخابات است نه صدور بیانیه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مگر آنکه منظور ایجاد آشوب و به خیابان کشیدن مردم باشد که کشور را به جایی می‌کشاند که نباید.

الزیدی در پایان نوشت: «لعنت خدا بر سیاست».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا