اجتماعیاقتصادیخبر اول

عقیق یمن.. ثروتی درگیر جنگ و رقابت و تقلب

عقیق یمن از کوه‌های یمن و با روش‌های ابتدایی توسط مردم محلی استخراج و در این مراکز قطعه قطعه و برای استفاده به عنوان نگین آماده می‌شود.

میدل ایست نیوز: در میانه شرایط سخت و جنگی که یمن درگیر آن است، صنعت عقیق یمن که از مشهورترین سنگ‌های قیمتی این کشور است که می‌کوشد به حیات خود ادامه دهد.

این صنعت قدیم و باسابقه را در بازار «سمسرة النحاس» می‌توان دید، مجموعه‌ای از مغازه‌ها و حجره‌های کوچک در دل شهر تاریخی صنعا.

«منا علی»، زن صنعتگر یمنی است که هر روز در این فضای مردانه حاضر می‌شود تا به همسرش در این شرایط سخت اقتصادی کمک کند.

او در این مدت در نگین‌تراشی تخصص پیدا کرده و به این حرفه به صورت سنتی می‌پردازد.

در توضیح نحوه کار می‌گوید: سنگ‌ها را از کوه در حجم‌های مختلف می‌آورند، یک قطعه را می‌گیریم و با اره تکه‌تکه‌اش می‌کنیم بعد وارد مرحله دوم می شویم که ساییدن نگین است.

جامعه به‌شدت سنتی یمن مخالف حضور یک زن در چنین فضایی و سروکارداشتنش با دستگاه‌هایی است که معمولا دست زن به آنها نمی‌خورد: «سختی زیاد کشیدم، اما کارم را کردم و اکنون توانسته‌ام خودم را جا بیندازم».

عقیق یمن از کوه‌های یمن و با روش‌های ابتدایی توسط مردم محلی استخراج و در این مراکز قطعه قطعه و برای استفاده به عنوان نگین آماده می‌شود.

«مجاهد الآنسی»، رئیس بخش سنگ‌های قیمتی در مرکز صنایع دستی یمن، می‌گوید که کشف و استخراج سنگ‌های قیمتی از دل کوه و تولید نگین کاملاً به روش‌های ابتدایی انجام می‌شود و هیچ قاعده علمی یا حتی هنری و  فنی بر آن حاکم نیست ضمن اینکه هیچ نظارتی بر این روند وجود ندارد و هیچ دستگاهی متولی رسیدگی به آن یا تربیت و آموزش صنعتگران نیست.

او می‌گوید که لازم است یک نهاد حکومتی از وزارت فرهنگ یا سازمان معادن با تعیین استانداردهای مشخصی بر این صنعت نظارت کند.

با وجود شهرت عقیق یمن، تولید و تجارت آن دچار رکود شدیدی است، به علت جنگی که اقتصاد یمن را ویران کرده و گردشگری داخلی و خارجی را کاملا متوقف ساخته و هزینه های استخراج سنگ و تولید نگین را بالا برده است.

از سوی دیگر واردات سنگ عقیق نامرغوب از خارج یمن هم بر رونق آن تأثیر منفی گذاشته و باعث شده که شناسایی جنس اصل از تقلبی آسان نباشد.

«یحیی جابر الشیخ»، از قدیم‌ترین صنعتگران در «سمسرة النحاس» می‌گوید: «دیگر کسی از خارج به یمن نمی‌آید و دیگر خبری از بازاریابی و تبلیغات برای مشتری خارجی نیست».

در این سال‌ها ده‌ها مغازه از این نوع تعطیل شده و صاحبانشان ورشکسته شده‌اند هرچند هنوز هستند کسانی که برای ماندن مبارزه می‌کنند.

ارزش سنگ عقیق براساس رنگ آن تعیین می‌شود.

در محله باب الیمن در بخش قدیمی صنعا هنوز مغازه‌هایی هستند که جنس اصلی‌شان عقیق است. این مغازه‌ها پیش از جنگ محل گذر گردشگران خارجی بود و آنان خریداران اصلی عقیق بودند. تجارتی که جنگ موجب کسادی بازارش شده است.

منبع
أناتولي

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا