اجتماعیخبر اول

احیای موزه موصل پس از ویرانی کامل آن

همچنان 70 درصد آثار تاریخی این موزه مفقود است و عملیات بازسازی آن به کندی پیش می رود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، در تاریخ 26 فوریه سال 2015، گروه تروریستی داعش، یک فیلم ضبط شده را منتشر کرد که در آن حمله شبه نظامیان داعش به موزه موصل نشان داده شده بود، تصاویری که در آن زمان، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) آن را فاجعه فرهنگی نامید.

این فیلم، آنها را در حال تخریب کردن آثار تاریخی درون موزه نشان می دهد، از جمله مجسمه های باستانی الهه ای که به دوران تمدن بین النهرین باز می گردد و گاوهای آشوری بالدار و این حادثه پس از سرقت و تخریب موزه در سال 2003 رخ داده است.

به گفته «زید العبیدی»، مدیر موزه موصل، این بدون شک طرحی از پیش برنامه ریزی شده برای از بین بردن هویت شهر موصل و میراث فرهنگی آن که برای همه جهان شناخته شده است و از بین بردن عظمت این تمدن ها، به ویژه تمدن باستانی آشور بوده است.

به این ترتیب، شهر موصل از مرکزی علمی و فرهنگی به انبوهی از ویرانی و هرج و مرج و نبود تصمیم گیری تبدیل شده است؛ چنان که بسیاری از ساکنین آن  همچنان آواره هستند و بسیاری از نمادهای این شهر از بین رفته است و حتی موزه تاریخی آن نیز از این مشکلات رنج می برد.

بر اساس گزارش ها، همچنان 70 درصد آثار تاریخی این موزه مفقود است و عملیات بازسازی آن به کندی پیش می رود.

العبیدی همچنین افزود ما از طریق وزارت فرهنگ و اداره كل آثار باستانی و میراث فرهنگی عراق، فراخوان کمک به همه جهان ارسال كردیم و شاهد واکنش های بین المللی برای کمک به نجات آنچه امکان نجات آن وجود دارد، بودیم.

به نوشته وبگاه الحره، «ریچارد کورن»، عضو موسسه آمریکایی اسمیتسونین که از اولین کسانی بود که پس از آزادی شهر موصل از سلطه گروه تروریستی داعش از موزه بازدید کرد، گفت: این حادثه، فاجعه فرهنگی عظیمی بود، در کشوری که یکی از منشأهای تمدن شرق و غرب به شمار می آید.

کاری که گروه تروریستی داعش انجام داده است هیچ گروه دیگری انجام نداده، زیرا موزه یا دیگر مراکز فرهنگی از هیچ اهمیت نظامی برخوردار نبودند و داعش به دنبال تخریب زیر ساخت های فرهنگی جامعه و سلب الگوی زندگی مردم بود.

در همین مورد، بر اساس گزارشی از وبگاه آرت نت، عملیات بازسازی و ترمیم، با تخمین زیان های وارد شده و جمع آوری مدارک و شواهد آغاز شده است، ولی پس از گذشت این سال ها همچنان تخمین شرایط موزه و تعیین دقیق آنچه تخریب شده و به سرقت رفته است، مشکل است.

تعداد بسیاری از آثار تاریخی و باستانی موزه به دست کارکنان موزه از طریق انتقال از رودخانه به استان نینوا نجات یافته است.

دولت عراق در کنار سازمان های بین المللی حمایتگر مانند موسسه آمریکایی اسمیتسونین، عملیات بازسازی موزه موصل و بازگرداندن جایگاه این شهر را به عنوان یک مرکز حیاتی فرهنگی در عراق آغاز کرده است.

در سال 2019، تیمی از موسسه اسمیتسونین در واشنگتن برای ارزیابی خسارات و آغاز تهیه طرح بازسازی از موزه بازدید کردند.

این کار به عنوان بخشی از یک پروژه با همکاری موزه لوور فرانسه و صندوق جهانی بناهای تاریخی و بنیاد بین‌المللی الیف در سوئیس انجام شد.

به گفته ریچارد کورن، عملیات ترمیم و بازسازی ممکن است به مردم عراق برای غلبه بر تخریب ایجاد شده توسط داعش کمک کند.

تیم مسئول این پروژه علاوه بر تعمیر ساختمان موزه که بسیار آسیب دیده است با چالش دیگری روبرو است و آن، شمارش هزاران اثر تاریخی مختلف است که توسط شبه نظامیان داعش از بین رفته است.

گروه تروریستی داعش، به چندین شهر و مکان میراث فرهنگی در عراق و سوریه حمله کرده است، از جمله آثار امپراتوری رم در شهر باستانی پالمیرای سوریه و منفجر کردن مناره مسجد تاریخی نوری در موصل که بیش از 800 سال پا برجا مانده بود.

موزه موصل، دومین موزه بزرگ عراق و موطن آثار باستانی مربوط به امپراتوری آشور است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا