خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

اشاره ضمنی الاعرجی به زمان خروج نیروهای امریکایی از عراق:31 دسامبر آتی طعم خاصی خواهد داشت

مشاور امنیت ملی عراق بر عدم نیاز این کشور به نیروهای رزمی بیگانه در اراضی عراق تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق بر عدم نیاز این کشور به نیروهای رزمی بیگانه در اراضی عراق تاکید کرد.

الاعرجی که در تیم مذاکره‌کننده با امریکا در قالب دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور در واشنگتن به سر می‌برد، در بیانیه‌ای کوتاه نوشت: در مذاکرات با طرف امریکایی تاکید کردیم که نیازی به حضور هیچ نیروی رزمی بیگانه در اراضی عراق نداریم.

وی در پایان اظهار داشت: روز 31 دسامبر سال 2021، طعم خاصی خواهد داشت.

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق پیش از این در چهارمین نشست گفت‌وگوی راهبردی عراق و امریکا که در واشنگتن برگزار شد بر ضرورت احترام به حاکمیت ارضی عراق تأکید کرد.

حسین در سخنان خود در این نشست تأکید کرد که این نشست ادامه سه دور سابق گفت‌وگوی راهبردی عراق و امریکاست و افزود که این نشست‌ها نشان‌دهنده اراده جدی دو کشور درباره رسیدن به تفاهمات مشترک برای همکاری در بخش‌های گوناگون ازجمله نفت و گاز، برق، اقتصاد، بهداشت، محیط زیست، و فرهنگ در کنار امنیت است.

او ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت امریکا در آموزش نیروهای امنیتی عراق و همکاری مستشاری آنها با نیروهای عراقی و تبادل اطلاعات امنیتی بر اهمیت ادامه تلاش‌های بین‌المللی به فرماندهی امریکا در چارچوب ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد و آن را در کنار فعالیت نظامی عنصری قطعی برای شکست دائمی ایدئولوژی نفرت‌پراکنانه تروریسم دانست.

وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور همچنان نیازمند برنامه‌هایی هستند که امریکا در عرصه آموزش و تجهیز و تأمین سلاح و افزایش توانایی‌ها برای آنان تأمین می‌کنند و افزود که دولت عراق نیز متعهد به حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک و مقرها و تأسیسات آنها و تضمین امنیت پایگاه‌های نظامی عراقی‌ای است که میزبان نیروهای ائتلاف هستند.

او با اشاره به انتخابات پیش روی عراق تأکید کرد که دولت و مجلس به تلاش‌های جدی برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن در 10 اکتبر و تأمین فضای امنیتی مناسب برای اجرای انتخابات ادامه می‌دهند و افزود که عراق از حمایت‌های جامعه جهانی در پاسخ مثبت به درخواست عراق برای تقویت روند نظارت بر انتخابات قدردانی می‌کند.

حسین همچنین بر اهتمام عراق به گسترش شراکت راهبردی با امریکا و تقویت همکاری‌های اقتصادی و همکاری در همه بخش‌ها در چارچوب توافق‌نامه چارچوب استراتژیک دو کشور براساس اصل احترام به حاکمیت ارضی عراق و هماهنگی کامل با دولت مرکزی این کشور تأکید کرد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا