خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

وزارت پیشمرگه: 300 روستا در شمال عراق به دلیل فعالیت‌های پ ک ک خالی از سکنه شده است

رئیس ستاد مشترک نیروهای پیشمرگه از خالی از سکنه شدن 300 روستا در استان دهوک به دلیل فعالیت‌های پ ک ک خبر داد.

میدل ایست نیوز: سرلشکر جمال محمد ایمینکی، رئیس ستاد مشترک نیروهای پیشمرگه از خالی از سکنه شدن 300 روستا در استان دهوک به دلیل فعالیت‌های پ ک ک خبر داد.

سرلشکر ایمینکی افزود: عناصر پ ک ک چندین بار بی‌دلیل به نیروهای پیشمرگه در مناطق مختلف اقلیم کردستان حمله کرده اند و فعالیت‌های این حزب منجر به خالی از سکنه شدن بیش از 300 روستای کُردنشین در منطقه زاخو استان دهوک شده است. همچنین پ ک ک بهانه‌ به دست نیروهای ترکیه برای مداخله نظامی در داخل اقلیم کردستان می دهند.

این مقام ارشد پیشمرگه از بازه زمانی که این روستاها خالی از سکنه شده‌اند، اطلاعاتی ارائه نکرد اما مسئولان امنیتی اعلام کرده اند که این امر طی مدت 3 سال اخیر صورت گرفته است.

در همین رابطه، یک افسر ارشد در وزارت پیشمرگه اعلام کرد: عناصر پ ک ک پس از عملیات نظامی اخیر ترکیه، بسیاری از مناطق تحت نفوذ خود در روستاها و مناطق مرزی را از دست داده اند.

وی در ادامه پ ک ک را به رخنه در روستاهای جدید و تلاش برای سوء اسفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر بشری در مناطق سیدکان، سوران، زاخو، الزاب، العمادیه و حفتانین و غیره متهم کرد.

این افسر امنیتی به العربی الجدید گفت: اهالی از بیم درگیری عناصر پ ک ک و حملات ارتش ترکیه ناچاز به ترک مناطق زندگی خود و حرکت به سمت مناطق امن‌تر هستند و طی سال جاری ده‌ها روستای مسیحی‌نشین و کُرد خالی از سکنه شده اند.

وی اظهار داشت: تحرکات پ ک ک در روستاهای مرزی به صورت کاملا نظامی است و با خودروهای مسلح رفت و آمد می کنند؛ امری که منجر به ایجاد رعب و وحشت در میان اهالی شده است.

این افسر ارشد پ ک ک گفت: بغداد مسئول امنیت این مناطق است و دولت مرکزی باید اقدامات عملی برای اخراج پ ک ک از عراق اتخاذ کند.

در همین ارتباط، «محما خلیل»، فرماندار سنجار پ ک ک را به ربودن نوجوانان از روستاها برای به خدمت گرفتن آنها و تداوم اعمال باج و خراج بر روستاییان شمال دهوک و شرق اربیل متهم کرد.

گفتنی است نیروهای ترکیه از 23 آوریل امسال، دور جدیدی از عملیات زمینی و هوایی خود علیه پ ک ک را در مناطق مرزی عراق آغاز کرده اند.

ترکیه در دو عملیات پنجه برق و پنجه صاعقه مناطق حضور عناصر پ ک ک از جمله العمادیه، زاخو، جبل متین، افاشین، باسیان، جبل کیسته و الزاب را هدف حمله قرار می دهد.

گروه تروریستی پ ک ک بیش از 30 سال است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه مبارزه می ‌کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا