اجتماعیخبر اول

تلاش برای نجات شهر باستانی بابل

پروژه های ساختمانی و خطوط لوله کشی، مناطق وسیعی از شهر تاریخی را مورد تهدید قرار می دهد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، شهر باستانی بابل در جنوب بغداد، پایتخت عراق با تهدیداتی در گذشته و حال، از جمله فرو ریختن برخی از دیوارهایش مواجه است و کسانی که در پی حفظ و نگهداری از آثار باستانی هستند برای حمایت از میراث دیرینه آن تلاش می کنند.

با وجود مشغول بودن مردم با شرایط امنیتی بی ثبات در کشور و مشکلات سیاسی و اقتصادی شدید همچنان قلب مردم عراق به شهر باستانی شان به عنوان جزء جدایی ناپذیر از هویت آنها پیوسته است.

بر اساس گزارشی از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، دولت عراق با گروهی از دانشمندان باستان شناس در پروژه صندوق جهانی بناهای تاریخی برای ممانعت از آسیب رسیدن به شهر باستانی بابل که قدمت آن به بیش از دو هزار سال می رسد، همکاری کرده است.

بر اساس گزارش، پس از سالها تلاش مردم عراق، دو سال پیش شهر بابل در فهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفت و به این ترتیب، ارزش فرهنگی این شهر باستانی منحصر به فرد در جهان که شگفت انگیزترین شهر دوران باستان به شمار می رفت به رسمیت شناخته شد، ولی شهر بابل در حال حاضر و در شرایطی که همچنان آثار سرقت و چپاول گذشته به صورت آشکار در آن به چشم می خورد از بی توجهی و اهمال رنج می برد.

یک قرن پیش، باستان شناسان آلمانی، دروازه ایشتار، یکی از مهم ترین بخش های شهر را به سرقت بردند و آن را با استفاده از کاشی های لعاب دار اصلی بازسازی کردند تا به عنوان اثری تاریخی در موزه پرگامون برلین به نمایش گذاشته شود، همچنین بخش های دیگری از دیوارهای شهر بابل به موسسه های دیگر، از جمله به موزه متروپولیتن در نیویورک فروخته شد.

مانند بسیاری از مکان های تاریخی عراق در زمان کنونی، شهر بابل در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد و عوامل طبیعی و عملیات بازسازی باعث فروریختن دیوارهای این شهر باستانی شده است و پروژه های ساختمانی و خطوط لوله کشی، مناطق وسیعی از شهر تاریخی را مورد تهدید قرار می دهد.

شهر بابل صدها سال مورد بی حرمتی قرار گرفته است؛ چنان که ساکنین مناطق اطراف شهر از آجرهای دیوارهای شهر باستانی در عملیات ساختمان سازی استفاده می کردند.

در گذشته امپراتوری بابل قدیم که چهار هزار سال قدمت داشته و نام آن صدها بار در انجیل ذکر شده است، این شهر را به عنوان پایتخت خود برگزید و در آن زمان، بزرگ ترین شهر جهان به شمار می رفت.

شهر بابل، مهد قانون حمورابی بوده که شامل قدیمی ترین قوانین و مجازات های ثبت شده است و با پیشرفت های متعدد در علم نجوم و سایر علوم همراه بوده است.

برخی از دیوارها که بر روی آنها تصاویر اژدها و گاوهای مربوط به الهه وجود دارد همچنان پابرجا هستند، ولی بسیاری از آجرها شروع به فرسایش کرده اند و با بالا آمدن آب های زیرزمینی، دیوارها با خطر ریزش کامل مواجه هستند.

به گفته طرفداران حفظ آثار باستانی، تنها نصب یک سیستم برای ممانعت از نشت آب، ده ها میلیون دلار هزینه در بر دارد.

با این حال، همچنان بزرگ ترین تهدید برای این مکان باستانی توسط انسان ها ایجاد شده است.

در داخل دیوارهای شهر بیرونی بابل، وزارت نفت عراق در حال ساخت ایستگاهی برای اندازه گیری یکی از سه خط لوله ای است که در چند سال گذشته نصب شده و این در حالی است که تعداد خانه های ساخته شده در محوطه شهر باستانی رو به افزایش است.

با وجود تلاش های بسیار مسئولین عراق برای حمایت از این مکان باستانی، در حال حاضر متوقف کردن عملیات ساخت و ساز غیر قانونی در محوطه شهر باستانی مشکل تر شده است.

در دهه هشتاد قرن گذشته، «صدام حسین»، رئیس جمهور سابق عراق که خود را جانشین «نبوکد نصر»، پادشاه بابلی می دانست، قصر بزرگی مشرف به مکان تاریخی بنا کرد و دستور ترمیم برخی بخش های شهر باستانی را صادر کرد.

آجرهای جدید سنگین بر روی آجرهای قدیمی اصلی قرار داده شدند و سقف بتونی به ساختار کل بنای یکی از معابد باستانی فشار وارد کرد.

بیشتر این شهر باستانی که مساحتی در حدود 4 مایل مربع دارد مورد حفاری و کاوش های باستان شناسی قرار نگرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا