خبر اولسیاسی

الکاظمی: وارد مرحله تازه ای از روابط عراق و امریکا شده ایم/ ایران و امریکا اشتراکات بسیاری دارند

نخست وزیر عراق گفت که قراردادهای مهمی در سال قبل امضا شده که هم‌اکنون اکثر آنها در مراحل نهایی است و به زودی اجرایی خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، تأکید کرد که روابط عراق و امریکا وارد مرحله تازه ای شده است که شامل حمایت و آموزش نیروهای امنیتی و توسعه همکاری در بخش های اقتصادی می شود.

او شب گذشته در مصاحبه با شبکه رسمی العراقیة در واشنگتن تأکید کرد که نتایج گفت‌وگوی راهبردی با امریکا حاصل مرحله طولانی از مذاکرات است که دولت عراق درباره آینده روابط امریکا و عراق در بخش‌های امنیتی و فرهنگی و اقتصادی و انرژی انجام داده است.

الکاظمی مهم‌ترین دستاورد این گفت‌وگو را اتفاق نظر نیروهای سیاسی عراق دانست و گفت که این موضوع بارقه امیدی برای مردم ایجاد می‌کند تا بدانند که نیروهای سیاسی کشور درباره آنچه به حاکمیت ارضی عراق مربوط شود اختلافی ندارند و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق نظر در انتخابات هم دیده شود.

وی افزود که عراق و امریکا هم‌اکنون وارد مرحله تازه‌ای از روابط خود شده‌اند که شامل حمایت و آموزش نیروهای امنیتی و نظامی عراق و همکاری در بخش انرژی و محیط زیست و عرصه‌های اقتصادی می‌شود.

نخست وزیر عراق گفت که توانایی نیروهای عراقی در حفاظت از خاک میهن دربرابر تروریست‌ها و حفاظت از امنیت داخلی کشور به رسمیت شناخته شده و باید از این فرصت برای تقویت مسالمت آمیز اجتماعی و فعالیت در چارچوب حکومت عراق استفاده کرد.

او گفت که عراق امروز جایگاه و تأثیر خود را بازیافته و در منطقه نقش محوری بر عهده گرفته است و همه به نقش عراق در بازگرداندن پیوندها در جهان عرب و اسلام امیدوار هستند.

وی گفت که عراق همواره از گفت‌وگو و مذاکره حمایت می‌کند چون آن را بهتر از اختلاف و جنگ می‌داند چه این گفت‌وگو میان امریکا و ایران باشد چه میان هر قدرت دیگری که ثبات در منطقه را موجب شود چون ثبات منطقه به ثبات و وضعیت اقتصادی عراق کمک می‌کند.

الکاظمی گفت که ایران و امریکا نقاط مشترک بسیاری دارند و اختلافاتشان تأثیر منفی بر منطقه می‌گذارد و همه می‌دانند که منطقه دچار تنش‌های بسیاری است و عراق همه را به جست‌وجو برای یافتن اشتراکات فرامی‌خواند.

او درباره قراردادها و توافق‌نامه‌های عراق  و امریکا گفت که قراردادهای مهمی در سال قبل امضا شد که هم‌اکنون اکثر آنها در مراحل نهایی است و به زودی اجرایی خواهد شد و بازتاب مثبتی در زندگی مردم خواهد داشت.

نخست وزیر عراق همچنین خبر داد که عراق از نیمه ماه اوت طرح بزرگ واکسیناسیون را اجرا خواهد کرد و افزود که تاکنون هفته‌ای 50 هزار دوز واکسن دریافت می‌کردیم اما این مقدار به زودی به 400 هزار دوز خواهد رسید.

او همچنین از وزارتخانه‌های فرهنگ و امور خارجه عراق و سفارت این کشور در واشنگتن و نهادهای امریکایی برای پیگیری دریافت 17 هزار قطعه از آثار باستانی عراق قدردانی کرد و افزود که موضوع روابط فرهنگی بخش بزرگی از روابط عراق و امریکا را تشکیل می‌دهد.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا