خبر اولسیاسی

مناطق سنی نشین عراق هنوز از تهدید داعش در امان نیستند

یک نیروی حشد الشعبی به المانیتور گفت: «در حمله اخیر توسط سه نیروی داعش در یک وانت، چهار ماهی گیر کشته شدند.» به گفته شهردار حدیثه، پنج نفر دیگر هم در این حمله که در حدود 200 کیلومتری شمال غربی بغداد رخ داد، زخمی شدند.

نویسنده: شلی کیتلسون

میدل ایست نیوز: عراق در دسامبر 2017 با پس گرفتن آخرین شهر در اشغال داعش (شهر روا در استان انبار در غرب کشور) پیروزی خود علیه این گروه افراطی را به طور رسمی اعلام کرد، اما نیروهای باقی مانده از داعش با اقداماتی همچون حمله اوایل ماه جاری به ماهی گیران در نزدیکی سد حدیثه که در جریان جنگ علیه این گروه افراطی بیش از یک سال در محاصره بود، همچنان حضور خود را در مناطق با اکثریت جمعیت سنی اعلام می کنند.

یک نیروی حشد الشعبی در منطقه که نخواست نامش فاش شود، 8 ژوئیه به المانیتور گفت: «در حمله اخیر توسط سه نیروی داعش در یک وانت، چهار ماهی گیر کشته شدند.» به گفته شهردار حدیثه، پنج نفر دیگر هم در این حمله که در حدود 200 کیلومتری شمال غربی بغداد رخ داد، زخمی شدند. شهر حدیثه که به دلیل حضور قبیله جغیفه، جنگجویان قبایلی و همچنین قتل عام غیرنظامی ها توسط تفنگداران دریایی آمریکا در نوامبر 2005 مشهور است، هرگز به اشغال این گروه تروریستی بین المللی در نیامد.

شیخ عواد، برجسته ترین شیخ قبیله غالب جغیفه در حدیثه، به المانیتور گفت: « جنگجویان داعش که به ماهیگیران حمله کردند، فرار کردند؛ اما در منطقه جزیره در تونل های زیرزمینی مستقر هستند. آنها از شهر ریحانه در آنسوی دریاچه حدیثه تجهیزات و سوخت دریافت می کنند.» ریحانا شهری است که از لحاظ اداری بخشی از عانه آناه نوین محسوب می شود. عانه باستان در همان نزدیکی واقع شده بود، اما سیل ناشی از دریاچه مصنوعی سد حدیثه آن را نابود کرد. این سد بعد از سد موصل، دومین منبع آبی نیروگاه بزرگ شبکه برقی عراق به شمار می رود که در سال 1987 تکمیل شد.

به گفته جنگجویان محلی، ریحانه سخت ترین منطقه در جریان جنگ سال 2017 برای بازپس گیری عانه بود چرا که نیروهای خارجی داعش در آنجا متمرکز شده بودند. همانطور که گزارش ها از شهر پس از جنگ نشان می دادند، ریحانه در حملات هوایی و در جریان درگیری ها به شدت خسارت دید.

شیخ جغیفه همچنین گفت که معتقد است جنگجویان داعش در خطوط برق در انبار خرابکاری می کنند.

داعش اوایل ماه ژوئیه مسئولیت حملات بمبگذاری با بمب دست ساز علیه گروه های مسلح همسو با ایران در جاده بین قائم و عکاشات را به عهده گرفت؛ گفته شده این حملات یک کشته و دو زخمی داشته است. شهر کوچک عکاشات که عمدتا به دلیل معدن فسفات و تاسیسات تولید سنگ اورانیوم شناخته می شود، در منطقه ای در امتداد مرز سوریه در جنوب قائم تا نزدیک رطبه تحت کنترل حشد الشعبی، واقع است و دسترسی به این شهر برای افرادی که با آنها ارتباط ندارند، دشوار است. خبرنگاران المانیتور در سفرهای قبلی به غرب انبار موفق به دسترسی به این منطقه نشده اند.

در همین راستا، برخی از منابع امنیتی در انبار در گفت و گو با المانیتور مدعی شدند که به رغم ادامه حملات پراکنده داعش به نیروهای محلی، نیروهای امنیتی و دیگران، این گروه تروریستی دیگر بزرگ ترین خطر برای نیروهای محلی و برای نیروهای بین المللی نیست. پایگاه عین الاسد را که میزبان نیروهای بین المللی در غرب الانبار تحت سلطه سنی هاست، دست کم چهار مرتبه در حدود یک ماه گذشته در حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین هدف گرفته شده است.

سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف، پس از آخرین حمله به المانیتور گفت كه نیروهای امنیتی عراق و نیروهای ائتلافی معتقدند این موشك ها توسط گروه های شبه نظامی شلیك شده اند. ژنرال ارشد، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک، در حالی که حمله کنندگان را «دشمنان عراق» می خواند، گفت: «حمله موشکی نقض حاکمیت عراق است و غیرنظامی ها و نیروهای عراقی را به خطر می اندازد.»

اما ماروتو در اظهاراتی که تردید درباره عوامل حمله کننده را نشان می داد، گفت که به دلیل امنیت عملیاتی، جزئیاتی درباره محل استقرار سیستم های حفاظت نیرو یا جزئیات عملیاتی حفاظت نیرو ارائه نمی دهد چون نیروهای ائتلافی می خواهند اطمینان حاصل کنند که «داعش» احیا نشده است. او افزود: «عناصر باقی مانده از داعش و گروه های شورشی، هر دو تهدیدی برای مامورت فرماندهی عملیات مشترک در شکست دادن داعش قلمداد می شوند.» مقامات عراقی از جمله نخست وزیر مصطفی الکاظمی اغلب به گروه های شبه نظامی که به خاک عراق علیه تاسیسات و کاروان های مرتبط با ائتلاف بین المللی حمله می کنند، گروه های «شورشی» می گویند.

نیروهای ائتلافی در یک سال گذشته به طور پیوسته در حال کاهش شمار نیروها در عراق بوده اند. بیشتر آنها اکنون در عین الاسد یا اربیل در منطقه کردستان عراق و در قسمت شمالی این کشور مستقر هستند.

شیخ عواد هشدار داد که حملات به عین الاسد احتمالا افزایش خواهد یافت و تاکید کرد که این امر به دلیل عدم پاسخ گویی دولت عراق و یا اقدامات بازدارنده بوده است؛ البته او هم یادآور شد که هنوز مشخص نیست که این حملات دقیقا توسط چه کسی یا گروهی انجام شده اند. او اینطور نتیجه گرفت که قسمت غربی استان الانبار در نزدیکی مرز با سوریه منطقه ای تحت نفوذ حشد الشعبی است و رسیدگی به آن برای دولت عراق مشکل شده است.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا