سیاسی

6 ایراد بیانیه مشترک بغداد و واشنگتن از نظر «سازمان هماهنگی نیروهای مقاومت عراق»

سازمان هماهنگی گروه‌های موسوم به «مقاومت» در عراق با انتشار بیانیه‌ای به نتایج دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی عراق و امریکا واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز: سازمان هماهنگی گروه‌های موسوم به «مقاومت» در عراق با انتشار بیانیه‌ای به نتایج دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی عراق و امریکا واکنش نشان داد.

این بیانیه که امروز (چهارشنبه 28 ژوئیه) منتشر شده تأکید کرده که بیانیه پایانی این دور گفت‌وگو، دارای مطالب «چندپهلو و غیر صریح و مبهم است که در آن هیچ تصریحی به خروج نیروها نشده است».

این گروه تأکید کرده که پس از «بررسی دقیق» بیانیه مشترک عراق و امریکا به این جمع‌بندی رسیده که در این بیانیه «فقط با اصطلاحات بازی شده تا سلطه و حضور امریکا در عراق که اساسا بعد از مصوبه مجلس عراق، نامشروع است ادامه پیدا کند».

براساس این بیانیه پایان حضور نظامی امریکا در عراق از اولین تعهدات دولت عراق بوده و اگر هدف خروج واقعی نیروهای خارجی است باید «شامل همه نیروهای خارجی شود و همه پایگاه‌هایی که در اختیار اشغالگران است با همه تجهیزات نظامی موجود در آنها کاملا در اختیار عراقی‌ها قرار گیرد و همه حضور نیروی هوایی خارجی نیز پایان داده شود».

این بیانیه تأکید کرده که مطالبات «گروه‌های مقاومت عراق» ثابت و آشکار است و شامل تحقق حاکمیت ارضی عراق و آزادی کامل کشور از «اشغالگری» و گرفتن همه بهانه‌ها برای «سرپوش گذاشتن بر شگست اشغالگران یا ماندنشان تحت عنوانی دیگر» می‌شود و افزود که با قاطعیت تأکید می‌کنیم که عراق تحت هیچ عنوانی نیازی به هیچ نیروی خارجی ندارد.

این بیانیه به 6 مورد اشکال در بیانیه مشترک بغداد و واشنگتن اشاره کرده که اولین آنها آن است که در آن آمده که «رابطه امنیتی به صورت کامل به رابطه مستشاری و آموزشی و همکاری امنیتی تبدیل می شود» که ــ براساس بیانیه گروه‌های «مقاومت» ــ این به معنای فریبکاری برای ماندن اشغالگران در عراق تحت عنوانی دیگر است و در این صورت موضع این گروه‌ها در مخالفت با هرگونه حضور خارجی تغییر نخواهد کرد.

دومین اشکال این بیانیه از نظر این گروه‌های آن است که در آن به عمد یا سهو موضوع نقض حریم هوایی عراق توسط نیروهای امریکایی نادیده گرفته شده است و اشکال سوم اینکه بعد از هفت سال انکار اکنون طرفین اعتراف کرده‌اند که نیروهای رزمی در خاک عراق وجود دارد.

اشکال دیگری که بر بیانیه مشترک عراق و امریکا گرفته شده نبود سازوکاری برای اعتبارسنجی ادعای خروج ادعایی نیروهای امریکایی از عراق در پایان سال جاری میلادی است و اینکه آیا به کمیته‌های مجلس اجازه بازرسی سرزده پایگاه‌های خارجی داده می‌شود یا نه.

در اشکال پنجم این بیانیه آمده که مستشاران امریکایی در عراق «کاری  جز جاسوسی» نکرده‌اند.

این بیانیه تأکید کرده که نیروهای مقاومت تا تحقق خروج کامل نیروهای خارجی در آمادگی کامل می‌مانند و اگر قرار بر خروج صوری نیروهای خارجی باشد آنها موضعی قاطع خواهند داشت و هر «جنگنده خارجی در آسمان عراق را هواپیمای دشمن در نظر خواهند گرفت».

پیش از این ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) به ریاست «هادی العامری» با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال از خروج نیروهای رزمی خارجی از عراق آن را دستاوردی ملی و گامی مثبت در راه تحقق حاکمیت ارضی عراق دانست.

این ائتلاف خواستار پیگیری اجرای عملی این توافق توسط مسئولان ذی‌ربط عراقی شد و از مذاکره‌کنندگان عراقی بابت این «دستاورد ملی» قدردانی کرد.

در بیانیه پایانی مشترک عراق و امریکا در پایان دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی دو کشور که به ریاست وزرای خارجه عراق و امریکا برگزار شد، تأکید شده که روابط امنیتی بغداد و واشنگتن کاملاً به عرصه مستشاری و آموزش و همکاری امنیتی و تبادل اطلاعات منتقل می‌شود و تا 31 دسامبر 2021 هیچ گونه حضور نیروهای رزمی امریکا در عراق وجود نخواهد داشت.

این بیانیه که دوشنبه شب منتشر شد افزوده که پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای امریکایی و ائتلاف بین‌المللی پایگاه‌های عراقی است که براساس قوانین عراق اداره می‌شود و این پایگاه‌ها امریکایی یا متعلق به ائتلاف بین‌المللی نیست و حضور همه نیروهای خارجی فقط برای حمایت از دولت عراق در جنگ با داعش است.

در این بیانیه تأکید شده که امریکا به حمایت خود از نیروهای امنیتی عراق برای تقویت توانایی آنها در رویارویی با تهدیدها ادامه می‌دهد.

منبع
موازین نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا