سرخط خبرهاسیاسی

وزیر خارجه سوریه: روابط تهران و دمشق یک الگو برای دیگر کشورهاست

وزیر امور خارجه سوریه در دیدار با یک هیئت پارلمانی از ایران تأکید کرد که روابط سوریه و ایران به الگویی برای دیگر کشورها در همه زمینه‌ها تبدیل شده است.

میدل ایست نیوز: «فیصل المقداد»، وزیر امورخارجه سوریه با «وحید جلال زاده»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و هیأت همراه وی در دمشق دیدار کرد.

در این دیدار روابط دوجانبه دو کشور برادر و راه های توسعه و تحکیم آن در تمام زمینه ها با هدف تقویت امکانات دو کشور در مقابله با چالش ها مورد بحث و بررسی گرفت.

المقداد تأکید کرد که نقش مهم مردم، حکومت و نمایندگان ایران در حمایت از پایداری سوریه و تقویت توان خود در مقابله با جنگ تروریستی تحمیلی بر آن داشته‌اند، موجب مباهات دولت دمشق است.

وی تأکید کرد که روابط سوریه و ایران به الگویی برای دیگر کشورها در همه زمینه‌ها تبدیل شده است.

المقداد همچنین بر حمایت کشورش از ایران در مقابله با تمام تلاش‌هایی که برای کمرنگ کردن دستآوردهای ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده است، تأکید کرد و گفت که مردم سوریه به قدرت ایران برای عبور از همه مشکلات اقتصادی اطمینان دارند و از مواضع و سیاست‌های تهران در موضوع هسته‌ای دفاع می‌کنند.

از طرفی دیگر، جلال زاده نیز در این دیدار گفت که روابط ایران و سوریه به سال‌ها پیش از جنگ سوریه باز می گردد.

وی این روابط را براساس همکاری، هماهنگی و حمایت‌های متقابل در همه زمینه‌ها دانست و گفت که دیدارهای متقابل و هماهنگی‌ها میان مجلس دو کشور نقش مهمی در تقویت این همکاری و افزایش سطح روابط دمشق و تهران داشته است.

جلال زاده پس از دیدار با مقداد نیز در گفت وگوی مطبوعاتی، دیدار با مسؤولان سوری را سازنده خواند.

وی این دیدار را نویدبخش ارتقای روابط دوجانبه و گسترش همکاری اقتصادی و بازرگانی و نیز همکاری در بازسازی و فعال شدن توافقنامه‌ها فیمابین دانست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران ضمن تأکید بر عمق روابط ایران و سوریه و ضرورت تقویت راه‌های همکاری میان دو کشور در راستای منافع دو ملت گفت هیچ کسی نمی‌تواند بر روابط تهران و دمشق تأثیر بگذارد.

هیئت پارلمانی ایران در دیداری دیگر با «محمد سامر خلیل»، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه درباره راه های تقویت و گسترش روابط اقتصادی و تجاری و غلبه بر مشکلات مانع پیشبرد همکاری در زمینه سرمایه گذاری و تجارت رایزنی کرد.

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه بر عزم دولت سوریه برای توسعه همکاری مشترک و اهمیت برقراری ارتباط اقتصادی و دستیابی به بهترین قوانین به منظور تحکیم و تقویت همکاری اقتصادی تاکید کرد.

وی به اهمیت دیدارهای دوجانبه که فرصتی برای اطلاع از اوضاع اقتصادی مشترک و چشم اندازها در زمینه همکاری است نیز، اشاره کرد.

از طرفی دیگر جلال زاده ضمن اشاره به اهمیت ارتقای سطح روابط اقتصادی تا به سطح روابط سیاسی برسد و تحکیم تبادل تجاری و سرمایه گذاری، بر اهمیت رایزنی های مشترک در این راستا به هدف غلبه بر مشکلات مانع همکاری ثمر بخش تاکید کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: مذاکرات و دیدارهای بسیار سازنده‌ای در حوزه مربوط به روابط تجاری و حمایت از بخش خصوصی دو کشور با مقامات سوریه انجام شد.

جلال‌زاده با بیان اینکه ارتباط و علایق دو ملت و دولت سوریه و ایران ناگسستنی است و ما خار چشم دشمنان هستیم و دشمنان نسبت به این روابط اطلاع کامل دارند، گفت: ان شاء الله باید با افزایش و ارتقاء این رفت و آمدها، این همکاری‌ها، مخصوصا در حوزه اقتصادی و تجاری نشان دهیم که هیچ کس و هیچ دولتی نمی‌تواند بین این دو دولت خللی وارد کند و امیدواریم که هر دو ملت روزهای خوب و سازنده با بهروزی‌ها و پیشرفت‌ها پیش رو داشته باشند.

وی در پایان اظهارکرد: امیدوارم که نتایج این سفر منافع هر دو کشور را تامین کرده و در جنگ اقتصادی که علیه ایران و سوریه در جریان است به مردم کمک کند.

منبع
خبرگزاری رسمی سوریهخبرگزاری رسمی سوریه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا