خبر اولسیاسی

کارزار قضائی در انگلستان برای انتشار اسناد محرمانه مربوط به یکی از جنایات صدام حسین

صدام حسین با گروگان گرفتن سرنشینان هواپیمای انگلیسی آنها را به عنوان سپر انسانی به پادگان‌ها و تأسیسات شیمیایی و هسته‌ای و نظامی در 70 نقطه کویت و عراق ارسال کرد.

میدل ایست نیوز: گروهی از شهروندان انگلیسی که در آستانه حمله عراق به کویت در 1990 توسط رژیم بعث به گروگان گرفته شدند، طی یک کارزار قضائی خواستار خارج شدن اسناد حادثه از طبقه بندی محرمانه شده اند.

«صدام حسین»، دیکتاتور عراق، اندکی پیش از حمله به کویت در سال 1990، شماری از شهروندان غیر نظامی را که در پرواز هواپیمایی بریتیش ایرویز در مسیر مالزی در کویت به صورت ترانزیت فرود آمده بودند گروگان گرفت.

در آن زمان رسانه‌های عراقی فیلمی از صدام حسین با گروهی از این گروگان‌ها منتشر کردند که وی را در حال خوش‌وبش با آنها نشان می‌داد.

ازجمله این افراد یک کودک 4 ساله انگلیسی بود که صدام او را به سمت خود خواند. او می‌گوید که یادش است که صدام حسین توسط مترجم از او سؤالات احمقانه‌ای کرد از این دست که امروز صبحانه شیر خورده یا نه و بعد او را روی صندلی کنار خود نشاند.

اکثر 367 سرنشین آن هواپیما که توسط رژیم بعث به گروگان گرفته شدند دچار بیماری اضطراب بعد از شوک یا PTSD شدند و حدود نیمی از آنها دچار فروپاشی عصبی و مشکلات سختی شدند که همه زندگی‌شان بعد از آن حادثه را تحت‌الشعاع قرار داد.

آنچه مشکل این شهروندان را که اکثرا اهل انگلستان بودند پیچیده‌تر کرد آن بود که دولت انگلستان هیچ توضیحی درباره این حادثه نداد و موضوع را کاملا محرمانه نگه داشت.

به گزارش نشریه انگلیسی «میرر»، این گروگان‌ها اکنون با تنظیم ادعانامه‌ای خواستار خارج شدن گزارش دولت انگلستان درباره این حادثه از طبقه‌بندی محرمانه شده‌اند.

«ستفن دیویس»، روزنامه‌نگار انگلیسی، پس از مصاحبه با حدود 100 نفر از سرنشینان این هواپیما کتابی در این باره منتشر کرد. او معتقد است که دولت انگلستان درباره این حادثه پرده‌پوشی کرد.

به گفته دیویس، علت این اقدام انگلستان آن بود که این هواپیما برای ارسال مخفیانه 9 نیروی اطلاعاتی به کویت در این کشور که تازه جنگ در آن آغاز شده بود در کویت فرود آمده است بدون آنکه سرنشینان هواپیما هیچ گاه اطلاع داشته باشند که چرا این هواپیما که مقصد آن کوالالامپور بود، ناگهان در کویت فرود آمده است.

او می‌گوید که همه پروازها به کویت در آن شب لغو شد و فقط این هواپیما در کویت فرود آمد.

صدام حسین با گروگان گرفتن سرنشینان این هواپیما، آنها را به عنوان سپر انسانی به پادگان‌ها و تأسیسات شیمیایی و هسته‌ای و نظامی در 70 نقطه کویت و عراق ارسال کرد تا مانع از حمله ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی امریکا به این نقاط شود.

«مارگارت تاچر»، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، همواره تأکید می‌کرد که این هواپیما پیش از حمله صدام حسین به کویت رفته و هیچ مشکلی برایش پیش نیامده است.

دیویس می‌افزاید که شماری از سرنشینان هواپیما توسط نیروهای نظامی بعثی به وسط صحرا برده شدند و به آنها گفته شد که یک چاه بکنند و در آن به صورت خمیده بایستند و سپس تیراندازی شروع شد. هدف از این کار فقط ایجاد وحشت بود، همه فکر کردند که الان کشته می‌شوند. اما سربازان زدند زیر خنده.

حمله صدام حسین به کویت با واکنش جامعه جهانی همراه شد و شورای امنیت فورا تحریم‌های سختی را علیه عراق وضع کرد که موجب دهه‌ها مشکل برای این کشور شد.

منبع
Mirror

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا