اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

نگاهی به سهم بخش های گوناگون در تولید ناخالص داخلی عراق

حجم تولید ناخالص داخلی عراق در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به 47 هزار میلیارد دینار رسیده است.

میدل ایست نیوز: تولید ناخالص داخلی عراق در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سه ماهه پایانی سال 2020 افزایش 1.16 درصدی و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش 4 درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه اقتصادی «یس عراق»، روند رشد در بخش‌های گوناگون کشور وضعیت متفاوتی داشته است.

حجم تولید ناخالص داخلی عراق در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به 47 هزار میلیارد دینار (هر دلار: 1470 دینار) رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 49 هزار میلیارد دینار بوده است.

در این میان، بخش نفت 58 درصد تولید ناخالص داخلی عراق را تشکیل می‌دهد که درآمدهای حاصل از آن شاهد کاهش 14 درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال 2020 بوده است.

بخش های ارتباطات و حمل و نقل و عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و هتل‌داری و بخش اقتصاد عمومی 25 درصد از حجم تولید ناخالص داخلی عراق را تشکیل داده‌اند.

در این میان صنایع تبدیلی رشد 36 درصدی و بخش بانکی و بیمه رشد 30 درصدی و عمده‌فروشی و خرده‌فروشی رشد 25 درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان داده‌اند.

بیشترین رشد منفی در بخش معدن (غیر نفتی) بوده که 35 درصد رشد منفی داشته و بخش نفت نیز رشد منفی 14 درصد و برق و آب رشد منفی 5 درصد و بخش کشاورزی رشد منفی 3.3 درصد داشته است.

«منار العبیدی»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید می‌کند که افزایش باثبات سهم بانک‌ها و بیمه و ارتباطات و همچنین صنایع تبدیلی در تولید ناخالص داخلی عراق موضوع مهمی است که ادامه آن در صورت تأمین شرایط لازم می‌تواند موجب افزایش اشتغال و کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی شود.

به نظر العبیدی، با توجه به نوسانات در بازار نفت عراق باید سهم نفت از تولید ناخالص داخلی خود را به زیر 50 درصد برساند و راه آن توسعه بخش‌های دیگر و استفاده از امکانات کشور در بخش معادن و نیز گردشگری است.

پیش از این صندوق بین المللی پول اعلام کرد که عراق چهارمین اقتصاد بزرگ جهان عرب پس از عربستان و امارات و مصر است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی عراق در پایان سال 2021 میلادی به رقم 190.7 میلیارد دلار برسد.

منبع
یس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا