سرخط خبرهاسیاسی

عفو بین الملل: با پایان ریاست عربستان بر گروه 20، اجرای احکام اعدام به طرز چشمگیری افزایش یافته است

در سال 2020 موارد اعدام در عربستان شاهد کاهش 85 درصدی بود اما با پایان دوره ریاست عربستان بر گروه 20، فقط در ماه دسامبر 2020 حکم اعدام 9 نفر اجرا شده است.

میدل ایست نیوز: سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عربستان سعودی با پایان دوره ریاستش بر گروه 20، بر اجرای احکام اعدام به طرز چشمگیری افزوده است.

«لین معلوف»، معاون مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل، تأکید کرد که با کاهش توجه به عربستان به علت پایان ریاست دوره‌ای این کشور بر گروه 20، عربستان اقدامات خود علیه کسانی که نظر خود را بیان یا از عملکرد دولت انتقاد کنند از سر گرفته است.

در بیانیه این سازمان که امروز (سه‌شنبه 3 اوت) منتشر شده آمده که عربستان از زمانی که ریاست گروه 20 (در پایان نوامبر 2020) تحویل داده دست‌کم 13 تن را محاکمه و «احکامی بسیار ظالمانه» علیه آنها صادر کرده است.

این گزارش افزوده که در سال 2020 موارد اعدام در عربستان شاهد کاهش 85 درصدی بود اما با پایان دوره ریاست عربستان بر گروه 20، فقط در ماه دسامبر 2020 حکم اعدام 9 نفر اجرا شده است.

براساس این بیانیه در ماه‌های ژوئن و ژوئیه دست‌کم 40 تن اعدام شده‌اند د ر حالی که در سراسر سال 2020 مجموعا 27 تن اعدام شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده که مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان هم که در سال گذشته آزاد شدند همچنان گرفتار منع خروج و محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند و حقوقشان در آزادی بیان نقض می‌شود.

این سازمان تأکید کرده که در نیمه نخست سال 2021 برای کسانی به علت انتشار مطالب طنزآمیز یا انتقاد از سیاست‌های دولت در اینترنت احکام زندان سنگین در حد 20 سال حبس صادر شده است.

در این بیانیه افزوده شده که در حال حاضر دست‌کم 39 نفر به علت فعالیت اجتماعی یا حقوق بشری یا بیان مخالفت در زندان به سر می‌برند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا