اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

عراق به جای ساخت نیروگاه بزرگ سراغ ساخت نیروگاه های هسته ای کوچک می رود

در حال حاضر ساخت نیروگاه اتمی بزرگ از گزینه‌های عراق خارج شده چون این نیروگاه‌ها پرهزینه است و ساخت آنها تدارکات بسیار زیادی می‌طلبد.

میدل ایست نیوز: رئیس سازمان منابع رادیواکتیو عراق اعلام کرد که در حال بررسی پیشنهادهایی ازجانب شرکت‌های بزرگ جهانی برای ساخت نیروگاه‌های اتمی کوچک برای تولید برق است.

«کمال حسن لطیف»، رئیس سازمان منابع رادیواکتیو عراق، گفت که کمیته عالی نیروگاه‌های هسته‌ای کشور با جدیت در پی یافتن شرکت‌های معتبر جهانی برای مذاکره جهت ساخت نیروگاه‌های اتمی تولید برق است.

او گفت که این کمیته در حال بررسی بهترین پیشنهادها برای ساخت نیروگاه‌هایی کوچک و پراکنده در نقاط گوناگون کشور برای تأمین برق در مناطقی است که مشکل برق در آنها حادتر است.

وی افزود که در حال حاضر ساخت نیروگاه اتمی بزرگ از گزینه‌های عراق خارج شده چون این نیروگاه‌ها پرهزینه است و ساخت آنها تدارکات بسیار زیادی می‌طلبد.

لطیف گفت که مذاکرات با بسیاری کشورها ادامه دارد و اگر به نتایج روشنی برسیم گزارش‌های لازم به دفتر نخست‌وزیر داده می‌شود تا در این باره تصمیم بگیرد.

پیش تر در ماه ژوئیه گذشته مدیر کل شرکت فناوری هسته‌ای «روس اتم» روسیه خبر داده بود که به‌زودی قرارداد مربوط به همکاری با عراق در عرصه انرژی هسته‌ای را امضا خواهد کرد.

«الکسی لخاچف»، مدیر کل شرکت «روس اتم» گفت که قرارداد مربوط به همکاری با عراق درباره استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌زودی امضا خواهد شد.

او گفت که طرفین در حال مذاکره درباره عرصه‌های گوناگون فناوری هسته‌ای ازجمله پروژه‌های استخراج برق هستند و هم‌اکنون چارچوب کلی شراکت دوجانبه در این عرصه در حال نهایی شدن است.

وی افزود که محض پایان مذاکرات، قراردادهای همکاری امضا خواهد شد.

پیش تر «کمال حسین لطیف» اعلام کرده بود که شرکت دولتی «روس اتم» روسیه به اجرای پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای برای تولید انرژی در عراق اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما در نظر داریم تا 8 راکتور برای تامین انرژی برق کشور بسازیم اما در حقیقت تعداد 8 راکتور هسته‌ای نیاز عراق برای تامین 25 درصد از انرژی مورد نیاز خود در سال 2030 است، ما اکنون این تعداد راکتور هسته‌ای را در نظر گرفته‌ایم اما لزوما بدین معنا نیست که همه راکتورها طی این مدت تکمیل شود.

لطیف ادامه داد: منابع مالی این پروژه همانند مصر تامین خواهد شد که از برحی کشورها از جمله روسیه وام دریافت کرد، ما گام‌های بسیار بلند و ویژه‌ای با طرف روسی در این باره برداشته‌ایم و وام دریافتی پس از 10 تا 20 سال بعد از راه‌اندازی راکتورها پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما پیشتر هم با روسیه درخصوص انرژی هسته‌ای تعامل داشتیم و راکتورهای پیشین عراق ساخت شوروی بود.

رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق اظهار داشت: شرکت روس اتم به تنهایی پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای را اجرا خواهد کرد و به زودی در سفری از شرکت روس اتم در روسیه بازدید کرده و درخصوص جزئیات فنی و سازوکار همکاری گفت‌وگو خواهیم کرد.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا