خبر اولسیاسی

گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر درباره حادثه انفجار بندر بیروت

سازمان دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد که شواهد محکمه‌پسندی درباره اطلاع مقامات لبنانی از خطرات نگه‌داری طولانی‌مدت محموله نیترات آمونیوم در بندر بیروت وجود دارد.

میدل ایست نیوز: سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود درباره حادثه انفجار بندر بیروت بر وجود شواهد محکمه‌پسند درباره اطلاع مقامات لبنانی از خطرات نگه‌داری طولانی‌مدت محموله نیترات آمونیوم در بندر بیروت تأکید کرد.

در بیانیه این سازمان که در 700 صفحه و براساس اسناد و مدارک رسمی و مصاحبه حضوری با برخی مقامات ازجمله رئیس جمهور و نخست‌وزیر و مدیر سازمان امنیت عمومی لبنان تنظیم شده تأکید شده که برخی مقامات لبنانی مرتکب جرم «اهمال» شده‌اند.

در این گزارش وضعیت محموله نیترات آمونیوم در بندر بیروت از سال 2014 تا انفجار آن در اوت 2020 پرداخته و تأکید شده که «ادله محکمه‌پسندی در اختیار است که نشان می‌دهد برخی مقامات دولتی می‌دانستند که انبار کردن این حجم از مواد منفجره موجب مرگ بسیاری افراد خواهد شد و به صورت ضمنی به اینکه کسانی کشته شوند رضایت داده بودند».

این سازمان از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته که تحقیقاتی را درباره این حادثه انجام دهد و از کشورهای خارجی خواسته که مقامات ذی‌ربط با این پرونده را مشمول تحریم‌های حقوق بشر و فساد قرار دهند.

در این گزارش «میشل عون»، «حسان دیاب»، «طونی صلیبا» مدیر سازمان امنیت دولتی و چند وزیر سابق به کوتاهی در انجام اقدامات لازم برای حفظ جان مردم متهم شده‌اند.

روز شنبه اداره تحقیقات فدرال امریکا (FBI) اعلام کرد که حجم نیترات آمونیوم منفجرشده در بندر بیروت فقط 20 درصد از محموله‌ای است که در سال 2013 در این بندر تخلیه شده است.

به گزارش «الشرق الاوسط» در گزارش FBI، که در 7 اکتبر گذشته تنظیم شده اما این هفته در رسانه‌ها منتشر شده آمده که در روز انفجار 552 تُن نیترات آمونیوم در بندر بیروت منفجر شده و این بسیار کم‌تر از 2754 تُن از این ماده است که در سال 2013 از یک کشتی روسیه‌ای در بندر تخلیه شده است.

این محموله توسط یک کشتی اجاره‌ای روسیه از گرجستان به موزامبیک می‌رفت که در نوامبر 2013 به دستور مقامات لبنان مجبور به پهلو گرفتن در بندر بیروت شد و این محموله را در این بندر تخلیه کرد و به علت مسائل حقوقی و قضائی این محموله از آن زمان در بندر بیروت ماند تا اینکه در 4 اوت سال گذشته موجب انفجاری مهیب در شد که بندر بیروت و بخش بزرگی از شهر بیروت را ویران کرد.

انفجار بندر بیروت که سال گذشته در روز 4 اوت رخ داد موجب کشته شدن دست‌کم 200 نفر و زخمی شدن هزاران تن و تخریب هزاران ساختمان در بیروت شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا