خبر اولسیاسی

نقش کشورهای منطقه در شدت گرفتن اختلافات درون اتحادیه میهنی کردستان

اختلاف میان «لاهور شیخ جنکی» و «بافل طالبانی» بی ارتباط به مسائل منطقه‌ای و روابط احزاب کرد با کشورهای خارجی نیست.

میدل ایست نیوز: منابع سیاسی آگاه خبر می‌دهند که اختلاف میان «لاهور شیخ جنکی» و «بافل طالبانی»، که پیش‌تر از آنها به رؤسای مشترک اتحادیه میهنی یاد می‌شد بی ارتباط به مسائل منطقه‌ای و روابط احزاب کرد با کشورهای خارجی نیست.

این منبع آگاه به پایگاه عراقی «العالم الجدید» گفت که علت اصلی اختلافات میان بافل طالبانی و لاهور شیخ جنکی که در روزهای اخیر به مراحل بسیار شدیدی رسیده به ترکیه برمی‌گردد که خواستار پایان دادن به نقش لاهور شیخ جنکی و کنار زدن او از صحنه سیاسی کردستان شده است.
به گفته این منبع، علت این تلاش ترکیه حمایت لاهور شیخ جنکی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است که ترکیه آن را گروهی تروریستی می‌داند.

این منبع تأکید کرده که ترکیه از متحد خود در اقلیم کردستان، یعنی حزب دموکرات کردستان، خواسته که در این باره وارد عمل شود و مسعود بارزانی هم که روابط بسیار خوبی با بافل طالبانی دارد از این موضوع استقبال کرده تا قدرت خود را در حزب اتحادیه میهنی تحکیم کند.

به گفته این منبع، سران هر دو حزب اصلی اقلیم کردستان به شیخ جنکی گفته‌اند که باید اقلیم کردستان را ترک کند اما هنوز موضوع نهایی نشده و ابهاماتی در کار است به خصوص که لاهور شیخ جنکی همچنان فرمانده ستاد مبارزه با تروریسم در اقلیم است و از این سمت برکنار نشده است.

براساس این گزارش، حضور گروه‌های مسلح در سلیمانیه که روز یکشنبه رخ داد هم کار لاهور شیخ جنکی بوده که اکثر طرفدارانش در مناطق پیرامونی سلیمانیه و نه در مرکز شهر حضور دارند.

اختلافات در اتحادیه میهنی کردستان در 8 ژوئیه گذشته بالا گرفت که در آن نچیروان بارزانی در مقام رئیس اقلیم کردستان در حکمی با هماهنگی بافل طالبانی رئیس مؤسسه امنیتی «زانیاری» یعنی محمد طالبانی را که خواهرزاده لاهور شیخ جنکی است و از عناصر وی در سلیمانیه دانسته می‌شود برکنار کرد.

شیخ جنکی این حکم را اقدامی علیه خود شمرد و درصدد اقداماتی در حد کودتا در سلیمانیه برآمد اما با دخالت برخی مقامات و در رأس آنها برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و از سران اتحادیه میهنی کردستان، آرامش در منطقه برقرار شد.
پس از آن شیخ جنکی به نفع بافل طالبانی از ریاست مشترک حزب اتحادیه میهنی کناره گرفت اما تأکید کرد که این کار را «موقتا و تا مشخص شدن همه مسائل» انجام می‌دهد.

روز گذشته لاهور شیخ جنکی در پیامی از تشدید اختلافات داخلی در این حزب و افزایش فشارها بر خود، خبر دادە و اعلام کرد کە در این اختلافات برای حفظ امنیت در سلیمانیە و اقلیم کردستان، خویشتنداری بسیاری از خود نشان دادە و ضمن اینکە وقایع 8 ژوئیه و تغییرات در ریاست نهادهای امنیتی و نظامی حزب را توطئە خواندە تاکید کردە کە سعی داشتە این اختلافات از طریق سازوکارهای حزبی حل شود و در این راستا حاضر شدە اختیارات خود را بە صورت موقتی بە بافل طالبانی واگذار کند مشروط بر اینکە کمیتە تحقیقی در حزب برای بررسی صحت و سقم اتهاماتی کە علیە وی مطرح شدە است، تشکیل شود.

وی در ادامە آوردە کە بە نظر می رسد از تشکیل این کمیتە تحقیق ممانعت بە عمل آمدە و بە دلیل این ممانعت ها حزب وی نتوانستە کمیتە را تشکیل دهد و بە همین دلیل وی پس از ناامید شدن از دفتر سیاسی اتحادیه میهنی، تصمیم گرفتە بە دادگاه سلیمانیە رجوع و درخواست کند کە دادگاه این اتهامات را بررسی کند.

لاهور شیخ جنگی در این پیام، خطاب بە اعضا و کادرها و طرفداران مردمی اتحادیە میهنی اعلام کردە کە بە وی گفتە شدە باید اقلیم کردستان را ترک کند. در غیر این صورت به نظر می رسد کە تصمیم گرفتە شدە، با بە کار گیری نیروهای دولتی بە خانە وی حملە شدە و ناچار بە ترک اقلیم شود، اما او تصمیم گرفتە کە مانند ستونی در اقلیم باقی بماند و با توطئە ها مقابلە کند و آنچە را در توان دارد با کمک حامیان خود برای خروج از وضعیتی کە اقلیم در آن گرفتار آمدە، بە کار گیرد.
همزمان صفحات مجازی وابستە بە اتحادیە میهنی در شبکە های اجتماعی اقلیم کردستان گزارش دادند کە بافل طالبانی، رئیس مشترک اتحادیە میهنی، فرمان خروج لاهور شیخ جنکی دیگر رئیس مشترک حزب و پسر عموی خود را از اقلیم کردستان، صادر کردە است.

بر اساس اخبار منتشرە، بافل طالبانی تاکید کردە کە لاهور شیخ جنکی باید تمامی افرادی را کە حکم دستگیری آنان از سوی دادگاه صادر شدە، تسلیم کند و طی یک هفتە استعفای خود را بە شورای رهبری اتحادیە میهنی تحویل دهد و اقلیم کردستان را برای همیشە ترک کند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا