اجتماعیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

رقابت انتخاباتی پررنگ در استان نینوا در سایه وعده‌ بازسازی و پرداخت غرامت

شهر موصل و دیگر شهرهای استان نینوا در شمال عراق با داشتن 34 کرسی پارلمانی شاهد رقابت انتخاباتی گسترده‌ میان گروه‌های سیاسی مختلف است.

میدل ایست نیوز: شهر موصل و دیگر شهرهای استان نینوا در شمال عراق شاهد رقابت انتخاباتی گسترده‌ای هستند و شاید پس از بغداد به دلیل ترکیب و ثقل جمعیتی این استان که به بیش از 3 و نیم میلیون نفر می‌رسد، هیچ استان دیگری شاهد این حجم از تبلیغات در آن نیست.

استان نینوا به 8 حوزه انتخاباتی تقسیم می‌شود و جمعا 34 کرسی پارلمانی دارد که بیش از 400 نامزد از فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی اغلب از عرب اهل سنت و پس از آن گروه‌های وابسته به ائتلاف فتح برای تصاحب این کرسی‌ها به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

از اوایل ماه پیش، استان نینوا شاهد سفر رهبران سیاسی مختلف از بغداد، الانبار و صلاح الدین است که هر کدام با وعده‌ها و شعارهایی از بازسازی موصل و مناطق اطراف آن، بازگرداندن آوارگان، پرداخت غرامت به افراد خسارت دیده، بهبود وضعیت خدمات‌رسانی و روشن کردن سرنوشت افراد ناپدیده شده و مفقود پا به این استان می‌گذارند.

آخرین مورد از این سفرها به سفر «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق و رهبر ائتلاف (تقدم/پیشرفت) باز می گردد که وی 6 روز در این استان باقی ماند و با گروه‌های مردمی و جریان‌های سیاسی نینوا دیدار و گفت‌وگو کرد.

ساکنان شهر موصل می‌گویند سفر رهبران سیاسی پیش از هر انتخابات، امری تکراری شده است و آنها به هیچ کدام از وعده‌های خود پیش از انتخابات سال 2018 میلادی عمل نکردند.

از سوی دیگر، «جمیله العبیدی»، نماینده پیشین نینوا در پارلمان عراق ضمن توخالی و دروغ خواندن وعده‌های رهبران سیاسی در سفر به این استان، گفت:رقابت انتخاباتی کنونی در موصل برای به چنگ آوردن بیشترین آرا و کرسی‌های پارلمانی در اوج خود قرار دارد.

العبیدی گفت: نینوا پس از بغداد دومین استان از لحاظ داشتن بیشترین کرسی‌های پارلمانی (34 کرسی) است و در آن پروژه‌های اقتصادی بزرگی وجود دارد که برخی احزاب برای تصاحب کرسی‌های آن خود را به آب و آتش می زنند.

به گفته این نماینده پیشین نینوا، سفر مسئولان و سیاسیون به این استان که شاهد وضعیت خدمات‌رسانی و نیز انسانی وخیمی است با هدف انتخاباتی صورت می‌گیرد که با دادن وعده‌های توخالی و دروغین تنها در پی جلب نظر و رای شهروندان هستند.

وی تاکید کرد: سفر اخیر الحلبوسی به موصل، سفری انتخاباتی است که طی آن وعده‌هایی هم به مردم داد اما این وعده‌ها غالبا جامه عمل نمی‌پوشد به خصوص که الحلبوسی چند سال است که در سمت ریاست پارلمان است اما تنها با نزدیک شدن موعد انتخابات به یاد نینوا افتاده است، این نشان می دهد که سفر وی تنها برای جلب آرای مردم است.

«صباح متی خوشابا»، عضو جریان ملی عراق و یکی از ساکنان منطقه برطله در سهل نینوا درباره این سفرها گفت: هیچ یک از مسئولان از مناطق ویران شده از جمله، البعاج الحضر و جزيرة ربيعة دیدن نکرده است زیرا تعداد جمعیت آن کمتر از 100 هزار نفر است لذا به این مناطق اهتمامی ندارند و تنها بر مناطق پرجمعیت و مشخصی تمرکز کرده اند، آنها این مناطق را به چشم کرسی‌های پارلمانی و نه منطقه‌ای بی‌آب و برق می بینند.

در همین رابطه، «موید الجحیشی»، کارشناس انتخاباتی عراق درباره این رقابت‌ها معتقد است که این سفرها و رقابت ها امری طبیعی است اما موضوع خطرناک این است که در استان نینوا، گروه‌های سیاسی و مسلح با حمایت خارجی در تلاش برای تسلط بر موصل با اهداف سیاسی و طائفی هستند.

الجحیشی در پایان نسبت به اقدامات برخی گروه‌های مسلح موجود در نینوا در ارعاب و ترساندن شهروندان برای اخذ آرای آنها هشدار داد و افزود این اقدامات سلامت و عدالت فرایند انتخاباتی در این استان را زیر سوال خواهد برد.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا