اجتماعیخبر اولسیاسی

بحران پناهندگان عراقی در مرزهای لیتوانی و بلاروس

بحران پناهندگان عراقی در میان دو کشور لیتوانی و بلاروس در حال گسترش است و صدها شهروند عراقی در تلاش برای ورود به اراضی لیتوانی هستند.

میدل ایست نیوز: بحران پناهندگان عراقی در میان دو کشور لیتوانی و بلاروس در حال گسترش است و صدها شهروند عراقی در تلاش برای ورود به اراضی لیتوانی هستند اما مرزبانان این کشور عضو اتحادیه اروپا مانع از این کار می‌شوند.

این در حالی است که پس از کشته شدن یک جوان عراقی در شرایطی نامعلوم بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.

به گفته منابع خبری، این پناهنده عراقی چهارشنبه گذشته مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت که منجر به مرگ وی شد، به گفته خبرگزاری رسمی لیتوانی «بیلتا»، مرزبانان این کشور در روستای مرزی بینیاکونی، وی را در حالی که در وضعیت وخیمی قرار داشت، پیدا کردند و کوشیدند تا به وی کمک‌های اولیه را ارائه دهند اما بر اثر شدت جراحت، وی جان باخت.

در همین رابطه، مسئولان عراقی پیگیر تحولات این پرونده هستند اما فرصت چندانی برای حل این معضل دیده نمی شود به ویژه که پناهندگان عراقی به شیوه رسمی کشور را ترک کرده‌اند.

در این میان، مقامات لیتوانی اعلام کرده‌اند که مهاجرت نامنظم عراقی‌ها به کشورهای اروپایی از طریق بلاروس و سپس لیتوانی به سطح خطرناکی رسیده؛ امری که لیتوانی را واداشته تا رسما با «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق برای توقف این نوع مهاجرت وارد مکاتبه و گفت‌وگو شود اما عراق تاکید کرده است که نمی‌تواند در این باره همکاری کند زیرا این افراد به هنگام خروج رسمی از عراق مرتکب اشتباه یا جرمی نمی‌شوند.

بر اساس گزارش‌های محلی از عراق، به نظر می‌رسد، سفر از عراق به لیتوانی از طریق کشور بلاروس انجام می‌شود و شهروندان عراقی از بغداد به استانبول و سپس به مینسک، پایتخت بلاروس سفر کرده و از آنجا راهی لیتوانی می‌شوند که هزینه آن برای هر خانواده 35 هزار یورو است.

به نوشته روزنامه العالم الجدید، پرونده مهاجرت عراقی‌ها به لیتوانی ابعاد بزرگ و خطرناکی به خود گرفته به خصوص پس از آن که لیتوانی از اتحادیه اروپا برای پایان دادن به این وضع درخواست کمک کرده است.

به نوشته این روزنامه، شمار عراقی‌هایی که به لیتوانی رسیده‌اند به 3 هزار تن می‌رسد که مقامات لیتوانی آنها را در مرکز پناهندگی شبیه به بازداشتگاه قرار داده اند و مانع از ورود و خروج‌شان می‌شوند و در انتظار موضع عراق در این باره هستند.

العالم الجدید در ادامه تاکید کرد لیتوانی به عنوان عضو اتحادیه اروپا و پیمان ناتو خواستار کمک فوری برای متوقف‌سازی مهاجرت‌ها شده؛ امری که اتحادیه اروپا را به اعمال فشار بر عراق واداشته است و فواد حسین در سفر اخیر خود به بروکسل با همتای لیتوانیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و به وی گفت که عراق نمی‌تواند به هیچ عنوان با لیتوانی در این باره همکاری کند.

به گفته منابع آگاه در وزارت امور خارجه عراق، فواد حسین دستور داده تا هیچ گونه موضع‌گیری درباره تنش به وجود آمده در مرزهای لیتوانی و بلاروس انجام نشود چرا که این پرونده، مشکلی میان دو کشور مذکور است و ارتباطی به عراق ندارد، همچنین پناهندگان تنها عراقی نیستند بلکه میان آنها یمنی، سوری و افریقایی‌ها نیز هستند و تلاش می‌شود تا عراق در این پرونده درگیر شود.

به گفته منابع یاد شده، لیتوانی رسما به عراق اعلام کرده که به پناهندگان عراق پناهندگی داده نخواهد شد، بغداد هم با هر گونه تصمیم لیتوانی اعلام موافقت کرده زیرا این امر در چارچوب اختیارات داخلی این کشور است.

در همین رابطه، موضع کنونی عراق در این گزاره خلاصه می‌شود که نمی‌توان مانع از سفر شهروندانی شد که به صورت رسمی تمایل به سفر به هر نقطه‌ای دارند.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق در این باره گفته است: عراق شهروندان خود را به مهاجرت تشویق نمی‌کند اما برخی شهروندان از سوی باندهای مهاجرت غیرقانونی برای مهاجرت وسوسه و تحریک می‌شوند.

فرودگاه بین‌المللی عراق هم اعلام کرده است، دولت عراق نمی‌تواند مانع از سفر قانونی شهروندان خود به هر کشوری که دوست دارند، شود.

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه عراق هم ضمن اعلام اینکه تحولات پرونده مهاجرات عراق به بلاروس را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: ما موافق بازگشت داوطلبانه پناهندگان هستیم و از مسافران می‌خواهیم که قربانی شبکه‌های قاچاق و تجارت انسان نشوند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا