خبر اولسیاسی

الشرق الاوسط: امریکا و چند کشور اروپایی هم به نشست سران کشورهای منطقه در بغداد دعوت شده اند

یک منبع آگاه در دولت عراق خبر داد که نشست سران کشورهای منطقه که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، منحصر به 6 کشور همسایه عراق نخواهد بود.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه در دولت عراق خبر داد که نشست سران کشورهای منطقه که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، منحصر به 6 کشور همسایه عراق نخواهد بود.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه «الشرق الاوسط» گفته که این نشست فراتر از کشورهای همسایه عراق خواهد بود و مصر و امارات و قطر نیز در آن مشارکت خواهند داشت.

به گفته این مقام همچنین از چند کشور اروپایی و نیز ایالات متحده برای مشارکت در این نشست دعوت شده است.

این منبع درباره اینکه آیا از «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده یا نه، گفت که در این باره اطلاعی ندارد اما تأکید کرد که مسئله سوریه یکی از مسائلی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

روز گذشته «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در سفر به آنکارا دعوت رسمی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق از «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، را به وی تقدیم کرد.

او همچنین شب گذشته در ریاض با همتای عربستان خود، «فیصل بن فرحان» دیدار و ضمن بررسی روابط دوجانبه دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق از «ملک سلمان بن عبدالعزیز»، شاه عربستان، برای شرکت در این نشست را به وی تقدیم کرد.

همزمان اعلام شده که به زودی هیئتی عراقی برای ابلاغ دعوت رسمی الکاظمی به تهران سفر خواهد کرد.

هفته گذشته نیز وزیر برنامه‌ریزی عراق برای دعوت از امیر کویت به این کشور سفر کرد.

وزرای دفاع و کشور عراق نیز روز شنبه وارد قاهره شدند و پیغام الکاظمی را به رئیس جمهور مصر ابلاغ کردند.

هفته گذشته یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه عراق خبر داد که بغداد درصدد میزبانی کنفرانسی منطقه‌ای با حضور کشورهای همسایه عراق و چند کشور دیگر منطقه برای بررسی مسائل امنیتی و سیاسی و اقتصادی مرتبط با عراق است.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، دستور تشکیل کمیته‌ای در هیئت دولت متشکل از چند مشاور و مقام وزارت امور خارجه به ریاست «نزار الخیرالله»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق، برای انجام تدارکات لازم برای برگزاری این نشست را داده است.

به گفته این مقام ایران، ترکیه، عربستان، کویت، اردن، سوریه، و چند کشور تأثیرگذار دیگر عربی و نیز چند کشور از اتحادیه اروپا در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

این مقام تأکید کرده که هدف از برگزاری این کنفرانس نزدیک کردن دیدگاه‌ها در پرونده‌های امنیتی و سیاسی مهم میان کشورهایی است که با یکدیگر اختلافاتی دارند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا