خبر اولسیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: وزیر خارجه عراق به زودی به تهران می آید

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام خبر سفر قریب الوقوع وزیر خارجه عراق به ایران که حامل پیامی از سوی الکاظمی خواهد بود، روابط ایران با گروه های مختلف در عراق را خوب توصیف کرد.

میدل ایست نیوز: «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی این هفته از سفر قریب الوقوع «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق به تهران خبر داد و روابط تهران با گروه های مختلف در عراق از جمله دوستان در اقلیم کردستان را خوب توصیف کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مقامات اروپایی درخصوص کشتی مورد هدف قرار گرفته در دریای عمان گفت: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است. ایران هم نگران امنیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی است. این همان نقضی است که انگلیس چند سال قبل انجام داد و آن اقدام راهزنانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، تلاش کردیم این آبراه از ناامنی که کشورهایی مانند انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد. همراهی انگلیس با دولت بدنام اسرائیل جایگاه آنها را نشان می‌دهد. لازم می‌دانم به خانواده دو قربانی این حادثه همدردی کنم ولی این سناریوسازی‌ها ناشی از همان خوی سابق‌شان است.

خطیب‌زاده درباره تشکیل کمیته تحقیق در مورد حمله به کشتی اسرائیل ابراز داشت: اتهامات بی‌پایه و اساسی که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی شکل گرفته و همراه با بیانیه‌های بی‌اعتبار شده، مردود است. ایران پایه امنیت در منطقه پیرامونی از جمله خلیج فارس است و در همه راه‌حل‌ها و راهکارهایی که به امنیت این آبراه مربوط است، نقش داشته است.

سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران و دعوت از ایران برای یک نشست منطقه‌ای عنوان کرد: سفر وزیر امور خارجه عراق به زودی انجام می‌شود. گمانه‌زنی در مورد پیام ایشان زود است. براساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای است و تلاش کرده کشورهای دیگر را به ترتیبات منطقه‌ای دعوت کند. عراق هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.

نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران در مورد نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن و تاثیر این مسئله در تحولات یمن ابراز داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم. با فرستاده جدید سازمان ملل هم همکاری نزدیک خود را ادامه می‌دهیم. امیدواریم نماینده جدید در چارچوب حقوق بین‌الملل و توافقات قبلی و حقوق مردم یمن به این جنگ پایان دهد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ما مساعی خود را به کار می‌بریم تا به نماینده جدید کمک کنیم، بیان کرد: این مسئله منجر به نتیجه نمی‌شود جز با تغییر رویکرد از سوی کشورهایی که در این جنگ حضور دارند چه دولت‌هایی که مستقیم در جنگ هستند و چه کشورهایی مانند انگلیس که از این فضا استفاده کرده و اقدام به فروش سلاح می‌کنند.

وی در خصوص مواضع اخیر وزیر امور خارجه عربستان در واکنش به انتخاب نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن و ادعای حمایت از راه‌حل‌های سیاسی در خصوص بحران یمن اظهار داشت: قبل از هر چیز بنده هم لازم می‌دانم تا استقبال خود را از نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن اعلام کنم.

به گفته خطیب‌زاده، جمهوری اسلامی ضمن استقبال از این انتخاب امیدوار است تحولات یمن در چارچوب احقاق حقوق حقه مردم یمن و در راستای پایان بخشیدن به این جنگ ظالمانه و محاصره غیرانسانی مردم یمن منجر به یک راه حل سیاسی در دوره نمایندگی ایشان شود.

وی با تاکید بر اینکه راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن تنها با کمک همه کشورها حاصل خواهد شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی هم همیشه آمادگی خود را برای کمک به حل این بحران اعلام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با ابراز تاسف از اظهارات مقامات سعودی تصریح کرد: متاسفیم که دولت عربستان هنوز به دنبال راه حل نظامی برای مسئله یمن است در حالی که مدت‌ها است که متوجه شده و می‌داند جنگ دستاوردی جز کشتار غیرنظامیان، آسیب زدن به ملل منطقه و خدشه‌دار کردن امنیت منطقه را ندارد.

خطیب‌زاده با تاکید بر پایبندی دولت عربستان سعودی به راه حل‌های سیاسی خاطرنشان کرد: دولت ریاض باید پایبندی خود را به راه‌حل‌های سیاسی نشان دهد و به این جنگ خانمان‌سوز نشان دهد. عمل به این موضوع هم برای عربستان سعودی و هم برای صلح و امنیت منطقه بهتر است.

روابط تهران و اربیل

وی همچنین درباره تحولات حزب کردستان عراق و تاثیر آن در روابط تهران و اربیل اظهار کرد: نگاه ایران به عراق، حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست غیرقابل تغییر است. ما روابط نزدیکی هم با گروه‌های مختلف عراق از جمله دوستان اقلیم کردستان داریم و همواره تلاش کردیم در چارچوب روابط و همکاری‌ها، نقش موثری در توسعه و صلح و امنیت این منطقه داشته باشیم.

رایزنی برای اعزام زائر به عراق و عربستان

خطیب‌زاده در مورد گفت‌وگوها برای برقراری حج عمره اظهار داشت: برای اعزام زائر به عراق و عربستان گفت‌وگوهایی توسط بخش‌های مختلف انجام شده است. اینکه می‌گوییم توسط بخش‌های مختلف چون سازمان حج به دلیل شرایط کرونایی و… نمی‌توانست، شرایط ویژه و خاصی است اما در هر دو مورد، وزارت امور خارجه تلاش خود را کرده تا زمینه‌های لازم فراهم شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا