خبر اولسیاسی

پیشرفت نامحسوس در فعالیت‌های کمیته سلطنتی اصلاحات سیاسی در اردن

ناظرانی که فعالیت‌های کمیته پادشاهی برای نوسازی نظام سیاسی در اردن را طی دو ماه از آغاز به کارش پیگیری می‌کنند؛ نسبت به کُندی پیشرفت کارها و اهداف آن ابراز نگرانی‌ می‌کنند.

میدل ایست نیوز: ناظرانی که فعالیت‌های کمیته پادشاهی برای نوسازی نظام سیاسی در اردن را طی دو ماه از آغاز به کارش پیگیری می‌کنند؛ نسبت به کُندی پیشرفت کارها، اهداف آن و توصیه نهایی این کمیته که ماموریت آن در اکتبر آتی به اتمام خواهد رسید، نگرانی‌هایی دارند.

کمیته پادشاهی برای نوسازی نظام سیاسی اردن روز گذشته در آماری اعلام کرد تاکنون بیش از 714 ساعت گفت‌وگو با بیش از 4230 شخصیت شامل 82 دیدار و گفت‌وگوهای خارجی، میزبانی و دیدار با صاحب‌نظران، 25 کنفرانس و 112 دیدار میان اعضای کمیته داشته و 111 پیشنهاد نیز دریافت کرده است.

علیرغم این مقدار رایزنی و دیدارهای انجام شده اما کمیته نوسازی نظام سیاسی اردن هیچ گونه پیشرفتی در سطح تدوین پیش‌نویس قوانین محوله نداشته و تنها دو ماه به پایان عمر این کمیته زمانی باقی مانده است.

این کمیته علاوه بر این که هیچ پیشرفتی در ماموریت محوله نداشته، فراتر از آن، برخی اعضای کمیته اظهارنطرها و پیشنهادهایی مطرح کرده‌اند که جار و جنجال گسترده‌ای در میان افکار عمومی اردن به راه انداخته است؛ امری که شک و تردید‌های بسیاری از نتیجه‌بخش یودن فعالیت‌های این کمیته را منجر شد است و در حالی که برخی چشم امید به خروجی این کمیته برای خاموش کردن غلیان اجتماعی موجود در اردن دارند، برخی دیگر نیز تشکیل این کمیته از سوی پادشاه اردن را تنها ابزاری برای کاستن از خشم افکار عمومی می‌دانند نه چیز بیشتر.

انتظار می‌رود که «سمیر الرفاعی»، رئیس کمیته نوسازی نظام سیاسی اردن در ماه اکتبر آتی نتایج رایزنی‌های این کمیته با گروه‌های سیاسی مختلف و توصیه و پیشنهادهای خود برای ایجاد اصلاحات سیاسی مطلوب در ساختار قانونگذاری و پارلمان این کشور ارائه کند.

در این میان، ناظران معتقدند که هنوز درباره امکان تحقق پیشرفت در خروجی این کمیته سوالات جدی مطرح است؛ کمیته‌ای 92 نفره که با وجود باقی ماندن 2 ماه از زمان پایان فعالیتش، اعلام کرده در زمینه توافق بر سر قانون انتخاباتی جدید پیشرفتی نداشته است.

قانون انتخاباتی مورد انتظار یکی از ارکان اصلاحات سیاسی در اردن است که می‌تواند به تشکیل دولتی منتخب بیانجامد و اختیارات پادشاه را محدود کند، اساسا هدف از تشکیل این کمیته، تدوین چارچوبی قانونی برای ساماندهی به حیات سیاسی فعال و زمینه‌سازی برای انتخاباتی برنامه‌محور از سوی احزاب است.

به گفته محافل سیاسی اردن، روند فعالیت این کمیته بسیار کُند است و دور از ذهن به نظر می‌رسد که بتواند ماموریت خود را تا ماه اکتبر به پایان برساند؛ امری که برخی آن را عامدانه و برای کاستن از خشم مردمی از وضعیت وخیم اقتصادی و اجتماعی به بهانه وجود کمیته‌ اصلاحات توصیف می کنند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا