اقتصادیخبر اول

عراق: صادرات گاز ایران کاهش یافت/ سه ماه است که از ایران برق وارد نکرده ایم

وزارت برق عراق اعلام کرد که صادرات گاز ایران به عراق کاهش یافته و عراق سه ماه است برق از ایران وارد نکرده است.

میدل ایست نیوز: وزارت برق عراق امروز سه شنبه اعلام کرد که ایران صادرات گاز به این کشور را کاهش داده و خبر داد که عراق سه ماه است که از ایران برق وارد نکرده است.

«احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت وگویی با پایگاه خبری «شفق نیوز» گفت: ایران روز گذشته صادرات گاز به عراق را به 22 میلیون متر مکعب در روز به منطقه مرکزی و 5 میلیون متر مکعب در روز در منطقه جنوبی کاهش داد.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که پیش از این عراق 47 میلیون مترمکعب در روز از جمله 30 میلیون متر مکعب برای منطقه مرکزی و 17 میلیون متر مکعب برای منطقه جنوبی از ایران گاز وارد می کرد.

موسی با اشاره به اینکه دلیل کاهش صادرات گاز به عراق نا معلوم است و وزارت برق عراق در حال پیگیری این موضوع با طرف ایران و سفارت ایران در بغداد است، تاکید کرد که کاهش صادرات گاز بر میزان تولید برق در عراق و بر ساعات در دسترس بودن برق نیز تاثیر منفی گذاشته است.

سخنگوی وزارت برق عراق در ادامه تصریح کرد: عراق سه ماه است که از ایران برق وارد نکرده و فعالیت تمامی خطوط انتقال برق متوقف شده است.

«مصطفی رجبی مشهدی»، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز گفت که صادرات برق به کشور عراق متوقف شده است.

وی اشاره کرد که نیاز ایران به تامین برق سبب شد، صادرات برق به عراق متوقف شود.

گفتنی است موج جدیدی از گرمای شدید که از 51 درجه سانتیگراد نیز فراتر خواهد رفت، هفته آتی عراق را در می نوردد.

به گفته مقامات عراق، این کشور 19 هزار مگاوات برق تولید می کند، در حالی که نیاز واقعی در زمان اوج مصرف بیش از 30 هزار مگاوات است.

عراق از سال 1990 با کمبود برق مواجه است و از سال 2003 به بعد برق در بغداد و سایر استان ها سهمیه بندی می شود.

عراق در حال حاضر مذاکراتی با کشورهای عضو شورای همکاری و در راس آن عربستان برای واردات برق انجام می دهد و همچنین قصد دارد از اردن و ترکیه برق وارد کند.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا