خبر اولسیاسی

مطالبات تازه «میشل عون» در کابینه لبنان و ضرب الاجل فرانسه به وی تا آخر هفته

رئیس جمهوری لبنان با بالا بردن سقف مطالبات خود در کابینه «نجیب میقاتی» خواستار آن شده که از میان 24 وزیر کابینه نصف آنها را خود تعیین کند.

میدل ایست نیوز: منابع سیاسی لبنانی خبر دادند که «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، با بالا بردن سقف مطالبات خود در کابینه «نجیب میقاتی» خواستار آن شده که از میان 24 وزیر کابینه نصف آنها را خود تعیین کند.

به گفته این منابع میقاتی از این خواسته عون که خلاف توافق سابق درباره ترکیب طایفه‌ای کابینه است غافلگیر شده و با این مطالبات روند مذاکره به نقطه صفر برگشته است.

این منابع تأکید کرده‌اند که پاریس که جزئیات مذاکرات تشکیل دولت را پیگیری می‌کند نیز وارد عمل شده و هشدار داده که اگر وضع به این منوال ادامه پیدا کند تا پیش از پایان هفته جاری به اقدامی غیر قابل بازگشت علیه جریان سیاسی وابسته به عون و «جبران باسیل» دست خواهد زد.

براساس این گزارش، با اینکه باسیل اعلام کرده که در دولت مشارکت نخواهد داشت و به آن رأی اعتماد هم نخواهد داد، رئیس جمهوری در همه مسائل و مذاکرات با وی مشورت می‌کند.

این منابع تأکید کرده‌اند که میقاتی تعیین موعد بعدی دیدار خود با عون را به خود رئیس جمهوری واگذار کرده است. قرار است در این جلسه، وی نظر عون درباره پیشنهاد میقاتی در ترکیب کابینه را بشنود.

به گفته این منابع، عون می‌خواهد با بازگذاشتن دست داماد خود، جبران باسیل، وزارتخانه‌های خدماتی را به وی بدهد تا او بتواند بخت خود برای پیروزی در انتخابات سال آینده را بالا ببرد و بتواند به ریاست جمهوری لبنان برسد.

با وجود این، به نظر می‌آید که این مطالبات تازه عون موجب نارضایتی دیگر نیروهای سیاسی که معمولا وزارتخانه‌های خدماتی را در دست دارند، ازجمله جنبلاط و بری شود.

این منابع گفته‌اند که رئیس مجلس لبنان درصدد است که اگر عون بخواهد گزینه او از وزارت دارایی را کنار بزند، تأیید وزرای مسیحی را مشروط به موافقت خود (بری) کند.

با گذشت بیش از یک سال از انفجار بندر بیروت که موجب استعفای دولت «حسان دیاب» شد، نیروهای سیاسی لبنان همچنان نتوانسته اند بر سر تشکیل دولت به توافق برسند. این در حالی است که لبنان بحران اقتصادی و اجتماعی کم سابقه ای را تجربه می کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا