خبر اولسیاسی

ناکامی میانجیگری‌ها و تشدید تنش‌ها در درون اتحادیه میهنی کردستان

میانجیگری‌های شماری از رهبران گروه‌های سیاسی در بغداد برای مهار تنش امنیتی و سیاسی در شهر سلیمانیه، دومین شهر بزرگ اقلیم کردستان به در بسته خورده است.

میدل ایست نیوز: میانجیگری‌های شماری از رهبران گروه‌های سیاسی در بغداد برای مهار تنش امنیتی و سیاسی در شهر سلیمانیه، دومین شهر بزرگ اقلیم کردستان به در بسته خورده است؛ تنشی که از چند هفته پیش میان روسای مشترک اتحادیه میهنی کردستان یعنی «بافل طالبانی» فرزند پایه‌گذار این حزب و دومین رئیس جمهوری عراق پس از حمله امریکا در 2003 میلادی و جناح «لاهور شیخ حنگی طالبانی» پسر عموی بافل و شخصیت امنیتی که مسئولیت چندین پست امنیتی را پیش از ریاست مشترک بر اتحادیه میهنی برعهده داشته، در گرفته است.

کنگره چهارم اتحادیه میهنی کردستان که در اوایل سال گذشته در شهر سلیمانیه برگزار شد، به انتخاب بافل و لاهور به عنوان روسای مشترک این حزب منجر شد تا اولی مدیریت امور سیاسی را برعهده داشته باشد و دومی عهده‌دار پرونده‌های امنیتی شود.

اوایل ماه گذشته بود که بافل طالبانی تصمیماتی اتخاذ کرد که برخی آن را «انقلاب سفید» نامیدند و در نتیجه این تصمیمات، لاهور شیخ جنگی از ریاست مشترک اتحادیه میهنی کنار گذاشته شد و اختیارات گسترده وی نیز سلب شد همچنین شماری از فرماندهان امنیتی برجسته و مرتبط با لاهور از جمله فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم سلیمانیه برکنار شدند؛ امری که لاهور را به صف‌آرایی مسلحانه در میانه شهر سلیمانیه و اتهام‌زنی به بافل در دریافت حمایت خارجی برای کودتا علیه وی واداشت؛ البته با میانجیگری «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق و عضو ارشد اتحادیه میهنی از شدت تنش‌ها کاسته شد و مانع از بروز درگیری مسلحانه میان این دو شد.

اما اخیرا این بحران با صدور حکم بازداشت لاهور شیخ جنگی به اتهامات مختلف از جمله جاسوسی برای برخی طرف‌ها، بکارگیری اشخاص موهوم در دستگاه‌های امنیتی که وجود خارجی ندارند و اتهامات افسران مرتبط با وی در نقض قانون از سوی دادگاهی در سلیمانیه دوباره شدت گرفته است.

در همین رابطه یک مقام مسئول در اتحادیه میهنی کردستان به العربی الجدید گفت: اختلافات اخیر که پیشتر شامل پرونده‌های امنیتی و سیاسی بود اکنون گسترش یافته و پرونده‌های جدید و مرتبط با فساد را شامل شده است از جمله این پرونده‌ها باید به عملیات قاچاق نفت، قراردادهای بازسازی، ثبت افراد موهوم در دستگاه‌های امنیتی برای دریافت حقوق آنها و پرونده نقض حقوق بشر در اغلب مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد علیه شهروندان عرب و ترکمان اشاره کرد.

به گفته منابع آگاه، میانجیگری شخصیت‌های سیاسی در بغداد و در صدر آنها، «نوری المالکی» و «حیدر العبادی» نخست‌وزیران پیشین و «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی از طریق تماس تلفنی و اعزام فرستادگان به سلیمانیه برای مهار این بحران و لغو حکم بازداشت لاهور از بیم بروز درگیری‌های مسلحانه به در بسته خورده است.

منابع یاد شده تصریح کردند: شیخ جنگی در تلاش است بر شدت تنش‌ها علیه بافل طالبانی از طریق تحریک طرفداران خود ضد برخی رهبران اتحادیه میهنی بیفزاید؛ امری که به صدور احکام جدید از جمله حکم بازداشت مسئولان محلی از جمله «صباح هورامی»، مدیر اداره بهداشت سلیمانیه و «میران عباس»، نماینده پیشین پارلمان و چند افسر امنیتی نزدیک به لاهور منجر شده است.

محافل سیاسی در بغداد و اقلیم کردستان بر این باورند که برخی طرف‌های خارجی و نیز حزب دموکرات اقلیم کردستان به رهبری مسعود بارزانی که بر اربیل حاکم هستند از تلاش‌های بافل در کنار زدن لاهور حمایت می‌کنند اما «ماجد شنگالی»، از رهبران حزب دموکرات ضمن تکذیب این ادعا گفت: رهبران اتحادیه میهنی مسئول منازعه جاری در درون این حزب بر سر رهبری آن هستند.

در همین ارتباط، «سامان داود»، روزنامه‌نگار اقلیم کردستان اظهار داشت: درگیری که دیوارهای داخلی اتحادیه میهنی را به لرزه انداخته است، اساسا به مشکل نظام ریاست مشترک برمی‌گردد که به صورت سراسیمه مطرح و تصویب شد و در عمل ناکارآمدی خود را نشان داد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا