خبر اولسیاسی

صحنه انتخابات عراق در اربیل: رقابت سرد میان نامزدهای اندک

شمار واجدان صلاحیت رأی دادن در اربیل یک میلیون و 228 هزار تن است که 800 هزار تن از آنها کارت هوشمند رأی دریافت کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که رقابت‌های انتخاباتی در اربیل کم‌رنگ‌تر از دیگر شهرهای عراق است، چون شمار نامزدهای رقابت بر سر کرسی‌های این استان بسیار کم است. مثلا در بخشی از اربیل، مرکز اقلیم کردستان، برای دستیابی به یک کرسی فقط 3 نفر رقابت می‌کنند.

شمار نامزدها برای دستیابی به 15 کرسی استان اربیل 52 نفر است. یکی از این کرسی‌ها باید به مسیحیان برسد که بر سر آن 8 نامزد رقابت می‌کنند که نام نماینده فعلی مسیحیان اربیل در میان آنها دیده نمی‌شود.

از میان 15 نماینده فعلی اربیل در مجلس عراق 12 تن از آنها در این دور نامزد نشده‌اند.

در انتخابات اربیل 7 جریان سیاسی رقابت می‌کنند که اصلی‌ترین آنها حزب دموکرات (بارزانی، با 12 نامزد) و اتحادیه میهنی (با 7 نامد) هستند. در کنار اینها 6 حزب بر سر کرسی مسیحیان رقابت می‌کنند و افرادی که به صورت فردی نامزد شده‌اند هم هستند. ضمن اینکه یک تشکل ترکمان نیز در رقابت انتخاباتی اربیل  حضور دارد.

شمار واجدان صلاحیت رأی دادن در اربیل یک میلیون و 228 هزار تن است که 800 هزار تن از آنها کارت هوشمند رأی دریافت کرده‌اند.

اربیل به 4 دایره انتخاباتی تقسیم شده است. دایره اول 4 کرسی دارد که 17 نفر برای دستیابی به آن رقابت می‌کنند، یعنی 4 نامزد برای هر کرسی. «نهرو محمد قاهر»، نامزد حزب دموکرات کردستان، یکی از دو نماینده فعلی مجلس از حزب دموکرات در اربیل است که در این دور از انتخابات هم نامزد شده است. او در انتخابات سابق 15 هزار رأی آورد و با رأی 300 هزارتایی حزب دموکرات که 8 کرسی را به خود اختصاص داده بود به مجلس راه یافت.

حزب دموکرات 6 نماینده فعلی خود را از انتخابات عراق کنار گذاشته که شاخص‌ترین آنها محمد بشیر حداد، نایب رئیس مجلس فعلی است.

اتحادیه میهنی کردستان که در این دور از انتخابات تحت عنوان «پیمان کردستان» فعالیت می‌کند دو نامزد معرفی کرده است. این حزب در انتخابات 2018 کمی بیش از 80 هزار رأی و 2 کرسی به دست آورد. حزب کردی «الجیل الجدید» هم که در انتخابات سابق 2 کرسی به دست آوده بود در این دوره هم در اربیل نمایندگانی دارد هرچند نامزد اصلی آن، سروه عبدالواحد، در این دوره به سلیمانیه منتقل شده است.

دایره انتخاباتی دوم استان اربیل هم 4 کرسی دارد که فقط 8 نفر بر سر آنها رقابت می‌کنند. حزب دموکرات 3 نامزد و اتحادیه میهنی 2 نامزد و «الجیل الجدید» هم یک نامزد معرفی کرده است. دو نامزد دیگر از حزب تازه‌تأسیس «قادمون» به ریاست «حسین الرماحی» است که در چند استان نامزدهایی را معرفی کرده و 15 نامزد در مناطق دارای اکثریت کردنشین دارد.

در دایره انتخاباتی سوم که 3 کرسی دارد 10 تن نامزد شده‌اند که یکی از آنها از جبهه ترکمانی به ریاست حسن توران است. دایره انتخاباتی چهارم نیز 4 کرسی دارد که 17 تن در آن نامزد شده‌اند که باز اصلی‌ترین نامزدها از حزب دموکرات و اتحادیه میهنی و جبهه ترکمانی هستند.

جماعت اسلامی کردستان و ائتلاف برای دموکراسی که در دوره قبل نمایندگانی از اربیل به مجلس فرستاده بودند در این دوره نامزدی از اربیل معرفی نکرده‌اند.

انتخابات پیش از موعد عراق قرار است در 10 اکتبر 2021 برگزار شود.

 

از دیگر مقالات این مجموعه:

نگاهی به صحنه انتخابات در فقیرترین استان های عراق

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا