خبر اولسیاسی

ضوابط «فیسبوک» برای تبلیغات انتخاباتی عراق

شبکه اجتماعی فیسبوک از سیاست‌های تازه خود در عراق به منظور افزایش شفافیت و منضبط کردن تبلیغات انتخاباتی در این کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: هم‌زمان با اجرای تبلیغات انتخاباتی نامزدها در عراق، شبکه اجتماعی فیسبوک از سیاست‌های تازه خود در عراق به منظور افزایش شفافیت و منضبط کردن تبلیغات انتخاباتی در این کشور خبر داد.

در بیانیه رسمی این شرکت آمده که از ماه اوت، هم‌رسانی هر تبلیغ یک نامزد یا تشکل سیاسی خاص یا هر تبلیغ مرتبط به انتخابات عراق را در فیسبوک یا اینستاگرام باید وارد پروسه تأیید ازجانب فیسبوک شود.

براساس این بیانیه هر تبلیغ انتخاباتی در پلتفرم‌های مرتبط با فیسبوک باید توسط کاربری انجام شود که هویتش با کارت شناسایی مورد تأیید حکومت عراق احراز شده باشد.

این بیانیه همچنین تبلیغات برای انتخابات را فقط برای کاربرانی مجاز دانسته که داخل کشور عراق باشند و حضورشان در کشور احراز شده باشد.

در این بیانیه همچنین تأکید شده که فیسبوک همه پُست‌های مربوط به تبلیغات انتخاباتی را آرشیو می‌کند تا همه بتوانند آن تبلیغات را ببینند و از هزینه‌های انجام‌شده برای آن مطلع شوند و افزوده که این  آرشیو به مدت هفت سال به صورت کامل حفظ خواهد شد و قابلیت جست‌وجو در آن ممکن خواهد بود.

«فیسبوک» تأکید کرده که این کمک‌ها برای حمایت از انتخابات عراق ایده‌آل نیست اما گامی در مسیر صحیح است.

همزمان مرکز رسانه دیجیتال عراق از این اقدام شرکت «فیسبوک» قدردانی و بر اهمیت افزایش تلاش ها برای جلوگیری از انتشار اخبار دروغین در آستانه انتخابات عراق تأکید کرد و افزود که صفحاتی که توسط ارتش های سایبری اداره می شود و برای بدنام کردن نامزدها و گروه های سیاسی فعالیت می کند بسته خواهد شد.

«مؤمل الجبوری»، کارشناس مرکز رسانه دیجیتال عراق، نیز تأکید کرد که ضوابط جدید «فیسبوک» به این معناست که هر تبلیغ انتخاباتی در این پلتفرم با پیغام «تبلیغ با هزینه حزب فلان» یا «تبلیغ با هزینه کمپین تبلیغاتی فلان» منتشر می شود و فیسبوک پیش از درج این پیغام انتساب آن تبلیغ به آن حزب یا کمپین را احراز می کند.

پیش از این مرکز رسانه دیجیتال عراق در تماس با مسئولان شرکت فیسبوک خواستار تعیین ضوابطی برای جلوگیری از جوسازی در این شبکه اجتماعی علیه نامزدهای انتخاباتی شده بود.

بررسی‌های آماری واحد مبارزه با شایعات در وزارت کشور عراق نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین منبع کسب اخبار و اطلاعات برای شهروندان عراقی است و در این میان شبکه اجتماعی «فیسبوک» بیشترین تأثیر دارد.

همچنین بخوانید:

فیسبوک؛ عرصه‌ای برای رقابت انتخاباتی گروه‌های سیاسی عراقی

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا