اجتماعیخبر اول

کرکوک مرکز اصلی توزیع مواد مخدر در سراسر عراق

مواد مخدر از جمجال سلیمانیه و یک منطقه کوهستانی در اربیل به کرکوک می‌رسد ضمن اینکه هروئین و کریستال هم در خود شهر تولید می‌شود.

میدل ایست نیوز: کرکوک در سال‌های اخیر به مرکز اصلی انتشار و مبدأ توزیع انواع مواد مخدر در سراسر عراق تبدیل شده چندان که مردم عراق به آن لقب «ام المخدرات» داده‌اند.

یک مقام محلی در کرکوک که به علت حساسیت موضوع نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که مبدأ توزیع مواد مخدر در عراق کرکوک است و افزود که این مواد از جمجال سلیمانیه و یک منطقه کوهستانی در اربیل به کرکوک می‌رسد ضمن اینکه هروئین و کریستال هم در خود شهر تولید می‌شود.

به گفته این مقام، این مواد توسط قاچاقچیان از افغانستان به سلیمانیه می‌رسد و از آنجا راهی کرکوک می‌شود.

این مقام محلی تأکید می‌کند که حدود 20 پخش‌کننده اصلی در کرکوک هستند و دفاتر اصلی آنها در جمجال و قره‌هنجیر است که به مرکز کرکوک متصل می‌شود.

به گفته این منبع، نسبت اعتیاد به مواد مخدر در کرکوک به 5 درصد رسیده و شمار زنان نیز در این آمار بسیار بالاست.

او می‌گوید که مواد مخدر در کرکوک رواج بسیاری دارد و یک بار 3 تُن قرص مخدر در شهر کشف شد که مشخص شد یک مقام سیاسی پشت ماجراست.

درباره مسیرهای قاچاق مواد مخدر در عراق نیز این مقام می‌گوید که دو خط اصلی انتقال یکی کرکوک ـ تکریت ـ سامراء ـ تاجی ـ بغداد و دیگری جمجال ـ قادر کرم ـ کفری ـ کلر ـ دیالی ـ بغداد است.

در ماه گذشته میلادی مدیر پلیس کرکوک از اجرای بزرگ‌ترین عملیات کشف مواد مخدر در استان خبر داد و گفت که در این عملیات 16 میلیون قرص مخدر ضبط شده‌اند. او همچنین از بازداشت 329 متهم فروش مواد مخدر در 10 ماه گذشته خبر داد.

کرکوک که از مناطق مورد مناقشه میان دولت عراق و اقلیم کردستان است با استان‌های سلیمانیه و اربیل همسایه است. از دهه 1990 نقاطی در مرز سلیمانیه ایجاد شده که مرکز قاچاق مواد مخدر به داخل عراق است.

«احمد جواد» پزشک متخصص، تأکید می‌کند که هرچند کرکوک مرکز اصلی توزیع مواد مخدر است، اما نسبت اعتیاد در مناطق جنوبی عراق بسیار بیشتر از کرکوک است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره بالا رفتن نسبت اعتیاد در استان کربلا منتشر شده بود که بر اساس آنها این نسبت میان 3 تا 5 درصد است که حدود 20 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

در سال گذشته یک مرکز محلی در عراق اعلام کرد که نسبت اعتیاد در میان گروه سنی 15-35 سال در برخی مناطق از 40 درصد عبور کرده است.

کمیساریای حقوق بشر عراق نیز پیش از این اعلام کرده بود که ماده کریستال پرمصرف‌ترین ماده مخدر در عراق است و پس از آن حشیش و کپتاگون رتبه دوم را دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا